"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Kursutvärdering Att undervisa i förskolan (VFU)

Utvärderingen avser kursen Att undervisa i förskolan (VFU) och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under vårterminen 2024.

Information om enkäten

Kurskod: 6PE304
Kursens lärare: Agneta Malmedal, Maria Lindahl, Maria Forsgren Hellberg, Stina Johnsson
Kursperiod: 240416 - 240602
Utvärderingens sammanställningsdatum: 240813
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 26/16 (62%). 

Sammanfattning:

Studenterna anser att de att de i hög grad och i mycket hög grad uppnått kursens förväntade studieresultat. Kursens examinationsformer och campusförlagda dagar före och efter VFU anses i hög grad och i mycket hög grad bidragit till lärandet. Kursens kravnivåer anses varit höga av alla utom två som anser dem varit mycket höga. VFU-kursens innehåll anses i mycket hög grad av alla utom två som anser den i hög grad bidragit till det egna lärandet och utveckling av den kommande professionen. VFU-handledaren upplevs i mycket hög och hög grad bidragit till utveckling och lärande. Trepartssamtalet upplevs bidragit till utveckling och lärande i mycket hög och hög grad förutom av en som anser det bidragit i låg grad. Kursens organisation och förmedlandet av information, schema, e-post, studieguide, kurssida etc. anses av majoriteten fungerat mycket bra och bra.

Det finns flera kommentarer som uttrycker att de är nöjda med kursen i sin helhet och menar att kursens uppgifter utmanat, varit mångsidiga, skapat god struktur och tydlighet samt bidragit till utveckling och lärande under VFU-perioden. En kommentar lyfter fram att det varit en lärorik kurs som hjälper till att knyta an de teoretiska kunskaperna med den praktiska verkligheten i förskolan. Kunskap och lärande om didaktiska verktyg och planeringens betydelse lyfts fram som positivt. VFU-handledaren och handledarsamtalen lyfts i flera kommentarer som stöttande, utmanande och utvecklande. Några kommenterar att de önskar tydligare instruktioner och några anser att studieguidens instruktioner varit tydliga. Det framkom önskemål om att zoomträffar för reflektion och frågor tillsammans med lärare och kurskamrater under pågående VFU ska läggas senare på dagen. Det finns önskemål om att ha ett seminarium/lektion/träff i mitten av VFU för att kunna reflektera och diskutera med kurskamrater.

Lärarens/lärarnas förslag till förändringar

  • Se över zoomträffarnas tider och upplägg.
  • Se över instruktionerna i studieguiden.

Studenternas råd till kommande kursdeltagare:

  • Det kan kännas som mycket i början men ingen panik, allting kommer att ordna sig! Sätt dig ner redan under de första dagarna tillsammans med handledaren för att gå igenom studieguiden och alla uppgifter och sedan göra upp ett schema för veckorna. Det är bra att börja arbeta med uppgifterna i god tid och försöka dela ut dem jämt så att man utför några varje vecka. Som en start kan det vara en god ide att börja med att observera barnen och aktivt delta i deras lek för att få en större inblick i deras intressen och förkunskaper så att du underlättar din egen planering och undervisning. Ett annat tips är att våga prova, prova nya tekniker, material och delta i olika arbetslagsmöten, allt detta utmanar och utvecklar dig. Att börja skriva VFU rapporten i tid är även en god ide, satsa på att du bara korrekturläser den sista veckan av praktiken. Sist men inte minst: ha det roligt, umgås med kollegor, vårdnadshavare och barn och sprid glädje runtomkring dig.
  • Ha en öppen dialog med handledare och försök att planera in alla moment så bra som möjligt så att man hinner med allt under alla veckorna, så att det inte blir att allt hamnar på de sista veckorna och skapar en stressig situation av att man måste hinna klart med allt på en kort tid. Gör uppgifterna löpandes under tiden som du har VFU.
  • Var ärlig med din handledare i hur du mår och hur det går försök skapa en god, tillförlitlig relation så att man har någon att luta sig lite på.
  • Glöm inte ALLA uppgifter! Jag la mycket fokus på min planerade undervisning och glömde lite bort de övriga uppgifterna.
  • Ta vara på tiden och ta in så mycket ni bara kan, man kan lära sig så otroligt mycket under VFUn. Var inte rädd att ställa frågor och ha en kontinuerlig diskussion och reflektion med handledare och övriga i arbetslaget! De uppskattar frågor och kan också lära av oss studenter!
  • Välj ut några saker du vill tänka extra mycket på inför VFU:ns start och håll dig till detta för att lättare kunna se din egen utveckling. Stressa inte med uppgifter, ta en åt gången oavsett stor eller liten uppgift. Stressa inte över att MÅSTA köpa alla böcker, många böcker går alltid att låna. Ha kul
  • Ta vara på tiden, det går fortare än vad man tror.
Senast uppdaterad: 2024-11-28