"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Kursutvärdering Att undervisa i förskolan (VFU)

Utvärderingen avser kursen Att undervisa i förskolan (VFU) och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under höstterminen 2022.

Information om enkäten

Kurskod: 6PE304
Kursens lärare: Agneta Malmedal, Anders Råde, Maria Lindahl, Maria Forsgren Hellberg, Maria Papakosma, Helena Rosqvist
Kursperiod: 221122 - 230115
Utvärderingens sammanställningsdatum: 230130
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 26/16 (61% svar)

Sammanfattning:

Alla som svarat anser att de att de i hög grad och i mycket hög grad uppnått kursens förväntade studieresultat. Med utgångspunkt i kursens fsr anses kursens campusförlagda dagar före och efter VFU i hög grad och i mycket hög grad varit relevanta och bidragit till lärandet. Examinationsformerna anses av alla förutom en varit relevanta. Kursens kravnivåer anses varit höga av alla. Kursens organisation och förmedlandet av information, schema, e- post, studieguide, kurssida etc. anses fungerat mycket bra och bra av alla förutom av en som anser att det fungerat mindre bra. VFU-kursens innehåll anses i mycket hög grad och i hög grad bidragit till det egna lärandet och utveckling av den kommande professionen. VFU-handledaren upplevs i mycket hög och hög grad bidragit till utveckling och lärande förutom en som anser detta skett i låg grad. Trepartssamtalet upplevs av alla som svarat bidragit till utveckling och lärande i mycket hög och hög grad.

Det finns fler positiva kommentarer om att kursen, dess innehåll och uppgifter varit lärorika och att tidigare kursers innehåll nu kunnat omsättas och tränas i praktiken på förskolan. Det finns kommentarer som pekar på att studieguiden varit tydlig och lätt att följa men också att den varit rörig och svår att följa. Det finns några kommentarer om att det varit mycket uppgifter och att de bör minskas ner men också kommentarer om att uppgifterna varit bra och relevanta för kursen. Önskemål finns om fler zoomträffar under kursens gång för reflektion och frågor. Några kommentarer handlar om att VFU-perioden inte bör ligga i december då studenterna menar att det är mycket fokus på julen och att det är mindre barnantal som försvårar att genomföra uppgifter.

Studenternas råd till kommande kursdeltagare:
Stressa inte över uppgifterna/studieguiden vid kursintroduktionen. Det kan kännas mycket till en början men allt blir mer klart och tydligt när du kommer ut på förskolan så ta det lugnt. Gör upp en plan med din handledare när kursens uppgifter ska genomföras och börja med uppgifterna i tid. Ta stöd av handledaren. Se praktiken som ett lärtillfälle, kör hårt allt kommer att gå bra, ha kul och njut av din VFU!

Lärarens/lärarnas förslag till förändringar:

Studieguiden och instruktionerna för uppgifterna kan ses över.
Ser över möjligheten att ha fler än en zoomträff under VFU-kursens gång.

Kommentarer som inte kommer att leda till några förändringar:

I utvärderingen finns en del kommentarer om att kursen innehåller mycket uppgifter. Uppgifterna är dock ämnade till att lägga grund för det pedagogiska arbetet i förskolan och för att kunna uppnå kursens fsr och kommer därför inte att minskas.

VFU-periodens tid på terminen regleras av Lärarhögskolan och är inget den kursansvariga institutionen kan styra.

Senast uppdaterad: 2023-03-01