"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Kursutvärdering Forskningsmetod och profession

Utvärderingen avser kursen Forskningsmetod och profession och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under vårterminen 2024.

Information om enkäten

Kurskod: 6PE288
Kursens lärare: Anna Olausson, Anders Råde, Kent Löfgren, Linn Eckeskog
Kursperiod: 240215 - 240319
Utvärderingens sammanställningsdatum: 240403
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 19/5 (26% svar)

Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande förväntade studieresultat:

Utvärderingen har en låg svarsfrekvens, bara 26%, och måste därför tolkas med viss försiktighet. De fem som svarat anser sig dock i hög eller mycket hög grad ha uppnått kursens förväntade studieresultat. Det som har haft störst betydelse för detta har varit kursens examinationsformer, undervisningens innehåll och arbetet i grupp. På de punkterna har 50 % av de svarande angett att de i hög eller mycket hög grad bidragit till lärandet. När det gäller kurslitteratur och undervisningsformer finns det också något svar som anger att dessa i låg grad har bidragit till lärandet.

Av de svarande anser samtliga att kursens kravnivåer varit höga och att kursen i hög eller mycket hög grad haft relevans för den framtida yrkesrollen. Den egna insatsen i kursen värderas också till hög eller mycket hög. Under frågan om vad som varit bra och ska behållas i kursen anges framför allt pedagogiska institutionens inslag om forskningsmetod. Temadagen om professionell kommunikation i förskolan uppskattades också liksom ett diskussionsseminarium inför det individuella professionella ställningstagandet.

De förändringar som föreslås är få, någon anser att fler föreläsningar bör vara obligatoriska eftersom de har stor betydelse för den kurs som följer, Examensarbete för förskollärarexamen. Tydligare instruktioner inför det individuella ställningstagandet efterlyses också.

Lärarens/lärarnas förslag till förändringar:

Instruktionen för diskussionsseminariet inför det individuella professionella ställningstagandet kommer att förtydligas.

Kommentarer som inte kommer att leda till några förändringar:

Föreläsningarna i den del av kursen som rör forskningsmetodik kommer inte att göras obligatoriska eftersom innehållet i dessa ingår i den forskningsplan som presenteras och granskas vid det examinerande avslutande seminariet.

Senast uppdaterad: 2024-11-28