De nationella proven är obligatoriska att genomföra för elever i grundskolan, sameskolan och specialskolan.
Om en elev inte kan delta i hela provet bör skolan i första hand pröva om det är möjligt att anpassa provet för elever med funktionsnedsättning. I vissa fall kan det ändå finnas särskilda skäl att undanta en elev från ett nationellt prov. Det är rektorn som beslutar om en elev ska undantas från att genomföra ett nationellt prov helt eller delvis.
De nationella proven i biologi, fysik och kemi har en gemensam struktur. De består av två teoretiska delprov, A och B, som båda genomförs på samma provdag.
Delprov A har en provtid som är 90 min och innehåller dels uppgifter som prövar mot mål 1, dels uppgifter som prövar mot mål 2 i kursplanen.
Därefter rekommenderas en rast.
Delprov B har en provtid som är 90 min och innehåller dels uppgifter som prövar mot mål 1, dels uppgifter som prövar mot mål 3 i kursplanen.
Alla uppgifter i de båda delproven besvaras i provhäftet.
En elev genomför provet antingen i biologi, fysik eller kemi där samma ämne gäller för alla elever på en skola. Skolverket beslutar om vilket prov varje skola ska genomföra. Om skolan har flera huvudmän kan elever med olika huvudmän genomföra olika prov. Vilket ämne skolan tilldelas meddelas via Lärarinformationen. Skolan avgör själv om man vill meddela till eleverna vilket prov som ska genomföras.
Det är rektorn som ansvarar för organisationen av bedömningen på skolan. Bedömningsarbetet görs sedan av lärare enligt häftet Bedömningsanvisningar.
För att skapa goda förutsättningar för en likvärdig och rättvis bedömning av provet kan man arbeta med sambedömning. Detta innebär att lärare tillsammans diskuterar och bedömer elevprestationer utifrån bedömningsanvisningarna. Sambedömning kan organiseras på olika sätt, till exempel genom att lärare bedömer elevers prestationer tillsammans eller genom att de diskuterar bedömningen gemensamt i efterhand. Sambedömning kan, förutom att bidra till likvärdighet, också utveckla lärares bedömarkompetens.
Det finns även möjlighet att lärare byter prov med varandra och bedömer andra än sina egna elevers prestationer.
Tillsammans med provmaterialet distribueras instruktioner om hur resultatrapporteringen ska göras. För att kunna utvärdera resultat av både uppgifter och hela prov samlas resultat in både av provinstitutionen och av SCB.
Proven har i normalfallet en återanvändningstid som är sex år. Om man vill titta på hur tidigare givna prov ser ut finns de här. Observera att både provmodellen och modellen för bedömning ser annorlunda ut från och med våren 2023.