HÖGSKOLEPROVET VÅREN 2011. Provdeltagargruppens sammansättning och resultat. Christina Stage, Gunilla Ögren
BVM NR 43.
HÖGSKOLEPROVET VÅREN OCH HÖSTEN 2010. Provdeltagargruppens sammansättning och resultat. Christina Stage, Gunilla Ögren
BVM NR 42.
ETT NYTT HÖGSKOLEPROV. Bakgrund och konsekvenser. Christina Stage, Gunilla Ögren
BVM NR 40.
HÖGSKOLEPROVET VÅREN OCH HÖSTEN 2009. Provdeltagargruppens sammansättning och resultat. Christina Stage, Gunilla Ögren
BVM NR 34.
HÖGSKOLEPROVET VÅREN OCH HÖSTEN 2008. Provdeltagargruppens sammansättning och resultat. Christina Stage, Gunilla Ögren
BVM NR 31.
HÖGSKOLEPROVET VÅREN OCH HÖSTEN 2007. Provdeltagargruppens sammansättning och resultat. Christina Stage, Gunilla Ögren
BVM NR 29.
SEKVENTIELLA EFFEKTER I HÖGSKOLEPROVET AVSEENDE DELPROVET NOG. Anders Lexelius
BVM NR 25.
HÖGSKOLEPROVET VÅREN OCH HÖSTEN 2006. Provdeltagargruppens sammansättning och resultat. Christina Stage, Gunilla Ögren
BVM NR 19.
VIKTNING AV DELPROVEN I HÖGSKOLEPROVET. Christina Stage, Mats Hamrén, Christina Jonsson
BVM NR 17.
HÖGSKOLEPROVET VÅREN OCH HÖSTEN 2005. Provdeltagargruppens sammansättning och resultat. Christina Stage, Gunilla Ögren
BVM NR 11.
SOCIALGRUPPSSKILLNADER I RESULTAT PÅ HÖGSKOLEPROVET. Christina Stage
BVM NR 8.
HÖGSKOLEPROVET OCH DE MÅLRELATERADE BETYGEN. En studie av de första eleverna med de nya gymnasiebetygen.
Anders Lexelius
BVM NR 7.
HÖGSKOLEPROVET VÅREN OCH HÖSTEN 2004. Provdeltagargruppens sammansättning och resultat.
Christina Stage, Gunilla Ögren
BVM NR 4.
ATT MÄTA SKRIVFÖRMÅGA. En forskningspresentation om provformat, reliabilitet, validitet samt sociala aspekter.
Marit Sigurdson
BVM NR 2.
ORDFÖRSTÅELSE. En litteraturstudie med anknytning till högskoleprovets ORD-prov.
Sandra Scott
PM NR 193.
HÖGSKOLEPROVET VÅREN OCH HÖSTEN 2003. Provdeltagargruppens sammansättning och resultat.
Christina Stage, Gunilla Ögren
PM NR 192.
GRUPPSKILLNADER I RESULTAT PÅ HÖGSKOLEPROVET.
Christina Stage
PM NR 188.
MODELLERER FÖR JUSTERING AV UTPRÖVNINGSDATA FÖR DELPROVEN ORD OCH NOG.
Anders Lexelius, Christina Jonsson
PM NR 185.
NORMERING, EKVIVALERING ELLER KALIBRERING AV DELAR AV HÖGSKOLEPROVET.
Christina Stage
PM NR 184.
VAN-PROVET. Ett utvecklingsarbete av ett verbalt analytiskt prov.
Gunilla Ögren, Anders Lexelius
PM NR 180.
HÖGSKOLEPROVET VÅREN OCH HÖSTEN 2002. Provdeltagargruppens sammansättning och resultat.
Christina Stage, Gunilla Ögren
PM NR 172.
HÖGSKOLEPROVET VÅREN OCH HÖSTEN 2001. Provdeltagargruppens sammansättning och resultat.
Christina Stage, Gunilla Ögren, Lena Konradsson
PM NR 170.
ÖKAR RELIABILITETEN VID DIFFERENTIELL POÄNGSÄTTNING?. En delstudie av delproven NOG och LÄS i högskoleprovet.
Anders Lexelius, Stig Eriksson
PM NR 169.
HÖGSKOLEPROVETS UTVECKLING UNDER ÅREN 1977-2000. Provets sammansättning och provdeltagargruppens sammansättning och resultat.
Christina Stage, Gunilla Ögren
PM NR 163.
En översikt av forskningsrapporter om högskoleprovet 1969-1999.
Stig Eriksson
PM NR 162.
Placering av uppgifter och rätt svarsförslag i högskoleprovet. Positionens betydelse för svårighetsgraden. Ewa Andersson (red)
PM NR 161.
Att mäta språkförmågan. Rapport från en konferens i Umeå 10 juni 1999. Kerstin Andersson
PM NR 160.
DTK-provet Ett andra försök avseende antalet uppgifter och antalet svarsförslag.Gunilla Ögren
PM NR 159.
HÖGSKOLEPROVET HÖSTEN 1999. Provdeltagargruppens sammansättning och resultat. Christina Stage, Gunilla Ögren, Lena Konradsson
PM NR 154.
HÖGSKOLEPROVET VÅREN 1999. Provdeltagargruppens sammansättning och resultat. Christina Stage, Gunilla Ögren, Lena Konradsson
PM NR 151.
100 PROVDELTAGARE MED 2,0 - VAD BLEV DET AV DEM? En intervjustudie av 100 personer som våren 1992 fick 2,0 på högskoleprovet, Kerstin Andersson
PM NR 148.
RÄTT ELLER FEL? Ett försök med ett nytt verbalt prov för högskole-provet, Kerstin Andersson
PM NR 147.
HÖGSKOLEPROVET HÖSTEN 1998. Provdeltagargruppens samman-sättning och resultat, Christina Stage, Gunilla Ögren, Lena Konradsson
PM NR 146.
KVINNOR OCH MÄN PÅ EKONOM- OCH LÄKARLINJEN. - En studie av antagna och deras studieprestationer på några utbildningsorter, Ewa Andersson, Anders Lexelius, Kristian Ramstedt
PM NR 140.
UTPRÖVNING AV UPPGIFTER TILL HÖGSKOLEPROVET. Utvärdering av försöksverksamheten med en ny utprövningsmodell, Gunilla Ögren
PM NR 139.
HÖGSKOLEPROVET VÅREN 1998. Provdeltagargruppens samman-sättning och resultat, Christina Stage, Gunilla Ögren, Lena Konradsson
PM NR 137. HANDBOK INFÖR HÖGSKOLEPROVET, Birgitta Wallin
PM NR 131.
HÖGSKOLEPROVET HÖSTEN 1997. Provdeltagargruppens sammansättning och resultat, Christina Stage, Gunilla Ögren, Charlotta Jarl
PM NR 128. NÅGRA JÄMFÖRELSER MELLAN HÖGSKOLEPROVEN HÖSTEN 1995 OCH HÖSTEN 1996. Kristian Ramstedt, Christina Stage
PM NR 125.
HÖGSKOLEPROVET VÅREN 1997. Provdeltagargruppens sammansättning och resultat, Christina Stage, Gunilla Ögren, Charlotta Jarl
PM NR 123. KVANTITATIVA UPPGIFTER I ANTAGNINGSPROV. Några nationella och internationella exempel på uppgiftstyper som mäter kvantitativ förmåga.
Gunilla Ögren, Anders Lexelius
PM NR 121. HÖGSKOLEPROVET HÖSTEN 1996. Provdeltagargruppens sammansättning och resultat.
Christina Stage, Gunilla Ögren, Charlotta Jarl
PM NR 120. ETT FÖRSÖK MED FYRA SVARSFÖRSLAG PER UPPGIFT ISTÄLLET FÖR FEM I DTK-PROVET.
Gunilla Ögren
PM NR 119. ETT FÖRSÖK MED OLIKA ANTAL UPPGIFTER PER FIGURUPPSÄTTNING I DTK-PROVET.
Gunilla Ögren
PM NR 116. EN STATISTISK MODELL FÖR BESKRIVNING AV DATA. En studie av TIMSS-data med LISREL-metodik.
Anna Hofslagare
PM NR 115.
HÖGSKOLEPROVET VÅREN 1996. Provdeltagargruppens sammansättning och resultat.
Christina Stage, Charlotta Jarl
PM NR 113. SAMMA POÄNG - SAMMA PRESTATION? En jämförelse på delprovs- och uppgifts- nivå mellan män och kvinnor med samma totalresultat på högskoleprovet.
Christina Stage
PM NR 111. HUR KLARAR SIG STUDENTER SOM ANTAGITS VIA HÖGSKOLEPROV?
Simon Wolming
PM NR 110.
HÖGSKOLEPROVET HÖSTEN 1995. Provdeltagargruppens sammansättning och resultat.
Christina Stage, Charlotta Jarl
PM NR 109. ETT TEORETISKT PROV FÖR ARBETSMARKNADSVERKETS (AMV) REGIONALA BASUTBILDNING. En beskrivning av arbetet med att utveckla ett teoretiskt basprov på uppdrag av Arbetsmarknadsstyrelsen (AMS).
Ewa Andersson, Tomas Grysell, Christina Stage
PM NR 108. HANDBOK INFÖR HÖGSKOLEPROVET
Birgitta Wallin
PM NR 107. FÖRSÖK INFÖR FÖRÄNDRING AV HÖGSKOLEPROVETS UTPRÖVNINGSRUTI NER
Gunilla Ögren, Christina Stage, Kerstin Åström, Anders Lexelius
PM NR 106. UTPRÖVNING AV PROVUPPGIFTER. Förändring av högskoleprovets utprövningsruti ner
Christina Stage
PM NR 104. EN BESKRIVNING AV FEM UTBILDNINGAR VID UMEÅ UNIVERSITET. En genomgång av ekonomlinjen, sociala linjen, teknisk fysik, läkarlinjen samt ämneslärarlinjen med avseende på organisation och utformning
Ewa Andersson, Tomas Grysell
PM NR 102.
HÖGSKOLEPROVET VÅREN 1995. Provdeltagargruppens sammansättning och resultat
Christina Stage, Charlotta Jarl
PM NR 96. LUCKPROV MED FLERVALSUPPGIFTER. Ett alternativt ORD-prov?
Christina Stage, Ingegerd Jonsson
PM NR 95. HÖGSKOLEPROVET HÖSTEN 1994. Provdeltagargruppens sammansättning och resultat
Christina Stage
PM NR 94. UPPGIFTSFORMATETS BETYDELSE FÖR KÖNSSKILLNADER I PROVPRESTA TION. Ett andra försök med öppna frågor i DTK-provet
Anita Wester, Gunilla Ögren
PM NR 91. HÖGSKOLEPROVETS HISTORIA. Några bidrag
Sten Henrysson
PM NR 89. HÖGSKOLEPROVET VÅREN 1994. Provdeltagargruppens sammansättning och resultat
Christina Stage, Annika Johansson
PM NR 83. CENTRALA PROVET I FYSIK 1994. Resultat och kommentarer
Jan-Olof Lindström, Kristian Ramstedt, Monika Kriström
PM NR 82. PROVTID OCH KÖN. En studie av LÄS-provet
Kristian Ramstedt, Widar Henriksson
PM NR 81. FÖRSÖK MED UTÖKAD PROVTID PÅ LÄS-PROVET
Widar Henriksson, Stig Eriksson
PM NR 79. HÖGSKOLEPROVET HÖSTEN 1993. Provdeltagargruppens sammansättning och resultat
Peter Ingerskog, Christina Stage
PM NR 77. VAD TYCKER PROVDELTAGARNA OM HÖGSKOLEPROVET 1993-04-17?
Hans Kolmodin
PM NR 76. HÖGSKOLEPROVET VÅREN 1993. Provdeltagargruppens sammansättning och resultat
Christina Stage
PM NR 72. HÖGSKOLEPROVET HÖSTEN 1992. Provdeltagargruppens sammansättning och resultat
Christina Stage
PM NR 70. EFFEKTEN AV UPPREPAT PROVTAGANDE. En studie av poängförändringar från första till andra provgenomförandet.
Widar Henriksson, Kenny Bränberg
PM NR 69. META-ANALYSEN SOM METOD FÖR ATT INTEGRERA RESULTAT FRÅN STUDIER AVSEENDE ÖVNING OCH INSTRUKTION
Widar Henriksson
PM NR 67. STUDENTERS SYN PÅ STUDIEFRAMGÅNG. En pilotstudie inför studier av studieframgångskriteriet inom ramen för prognosprojektet vid Högskoleprovet
Ewa Andersson, Tomas Grysell
PM NR 66. TÅNAGELAREANS BETYDELSE FÖR KROPPSMEDELVÄRDET. Några metaforiska aspekter på betyg som urvalsinstrument
Kristian Ramstedt
PM NR 65. NÅGOT OM UPPGIFTSBANKER
Kristian Ramstedt
PM NR 64. MODELL FÖR PROGNOS AV PROVUTFALL UTIFRÅN DELPROVSSPECIFIKA ANKARUPPGIFTER
Widar Henriksson
PM NR 63. HÖGSKOLEPROVET VÅREN 1992. Provdeltagargruppens sammansättning och resultat
Christina Stage
PM NR 62. SKILLNADER MELLAN BETYG OCH HÖGSKOLEPROVSRESULTAT 1991
Christina Stage
PM NR 61. CENTRALA PROVEN I FYSIK FÖR KOMVUX 1992. Resultat och kommentarer
Kristian Ramstedt, Kjell Gisselberg
PM NR 60. CENTRALA PROVET I KEMI 1992. Resultat och kommentarer
Olof Hofslagare, Hans Mattsson
PM NR 59. HÖGSKOLEPROVET HÖSTEN 1991. Provdeltagargruppens sammansättning och resultat
Christina Stage
PM NR 58. LÄS 92. LÄS-prov med sex texter
Widar Henriksson, Stig Eriksson
PM NR 57. CENTRALA PROVET I FYSIK 1992. Resultat och kommentarer
Kjell Gisselberg, Hans Mattsson, Kristian Ramstedt
PM NR 56. ETT FÖRSÖK MED ÖPPNA FRÅGOR I DTK-PROVET. En jämförelse mellan öppna frågor och flervalsfrågor avseende könsskillnaden i prestation på DTK-provet
Anita Wester-Wedman
PM NR 55. LÖSNINGSSTRATEGI I DTK-PROVET. En studie av relationen lösningsstrategi och uppgiftsbias avseende kön hos uppgifter i DTK-provet
Anita Wester-Wedman
PM NR 54. FÖRLÄNGD PROVTID PÅ DTK-PROVET. En studie av effekten av förlängd provtid på könsskillnaden i prestation på DTK-provet
Anita Wester-Wedman
PM NR 53. BETYG OCH HÖGSKOLEPROV
Christina Stage
PM NR 52. ETS INVITATIONAL CONFERENCE 1991. Sex Equity in Educational Opportunity, Achievement, and Testing. New York 1991-10-26
Christina Stage
PM NR 51. HUR TÄNKER PROVTAGARNA - EGENTLIGEN? En studie av lösningsprocessen vid genomförandet av DTK-prov
Anita Wester-Wedman
PM NR 50. LÄS 91 - ETT NYTT FÖRSÖK. En studie av textmängdens betydelse
Widar Henriksson, Stig Eriksson
PM NR 49. LUCK-PROVET. Ett försök med ett nytt verbalt prov
Christina Stage, Widar Henriksson, Ingemar Wedman, Anita Wester-Wedman
PM NR 48. HÖGSKOLEPROVET VÅREN 1991. Provdeltagargruppens sammansättning och resultat
Christina Stage
PM NR 47. CENTRALA PROVEN I FYSIK FÖR KOMVUX 1991. Resultat och kommentarer
Kristian Ramstedt, Kjell Gisselberg
PM NR 46. CENTRALA PROVET I KEMI 1991. Resultat och kommentarer
Olof Hofslagare, Hans Mattsson
PM NR 45. CENTRALA PROVET I FYSIK 1991. Resultat och kommentarer
Kjell Gisselberg, Hans Mattsson, Kristian Ramstedt
PM NR 44. RESULTAT FRÅN PRÖVNING MED HÖGSKOLEPROVET 1990
Christina Stage
PM NR 43. RESULTAT FRÅN PRÖVNING MED HÖGSKOLEPROVET 1989
Christina Stage
PM NR 42. KÖNSSKILLNADER I RESULTAT PÅ HÖGSKOLEPROVET VÅREN 1990
Christina Stage
PM NR 41. TEXTMÄNGDENS BETYDELSE FÖR PRESTATIONEN PÅ LÄS-PROVET
Widar Henriksson, Stig Eriksson, Ingegerd Jonsson, Christina Stage, Ingemar Wedman, Anita Wester-Wedman
PM NR 40. EFFEKTER AV UPPREPAT PROVDELTAGANDE
Widar Henriksson
PM NR 39. GRUPPDIFFERENSER OCH BIAS
Christina Stage
PM NR 38. NYTT TEORIPROV 1990 - STATISTISK BESKRIVNING AV KÖRKORTSPROVET, VÅREN 1990
Hans Mattsson
PM NR 37. CENTRALA PROVET I KEMI 1990
Olof Hofslagare, Hans Mattsson
PM NR 36. VAD TYCKER PROVDELTAGARNA OM HÖGSKOLEPROVET 1990-05-05
Anita Wester-Wedman
PM NR 35. CENTRALA PROVEN I FYSIK FÖR KOMVUX 1990
Kristian Ramstedt, Kjell Gisselberg
PM NR 34. CENTRALA PROVET I FYSIK 1990
Kjell Gisselberg, Hans Mattsson, Kristian Ramstedt
PM NR 33. CENTRALA PROVET I KEMI 1989
Olof Hofslagare, Hans Mattsson
PM NR 32. STUDIEFÄRDIGHETSPROVETS (STUF) BETYDELSE I HÖGSKOLEPROVET - En studie av simulerat utfall med och utan STUF-provet
Anita Wester-Wedman
PM NR 31. CENTRALA PROVEN I FYSIK FÖR KOMVUX 1989
Kristian Ramstedt, Kjell Gisselberg
PM NR 30. KVANTITATIV BESKRIVNING AV KUNSKAPS- OCH FÄRDIGHETSUTVECK LINGEN PÅ NÅGRA 2-ÅRIGA LINJER I GYMNASIESKOLAN
Mona Ladfors, Ingemar Wedman
PM NR 29. DIAGNOSTISKA PROV FÖR DE 2-ÅRIGA YRKESLINJERNA I GYMNASIESKOLAN
Mona Ladfors, Ingemar Wedman
PM NR 28. STUDIETEKNISKA FÄRDIGHETER OCH LÖSNINGSFREKVENS - Ett försök med STUF
Internt arbetsmaterial
Maj-Britt Lindberg
PM NR 27. SÖKSTRATEGI OCH PROBLEMLÖSNING I STUF-PROVET - En jämförande analys av uppgifter med höga respektive låga p-värden på vissa komponenter i STUF-provet. Internt arbetsmaterial
Maj-Britt Lindberg, Anita Wester-Wedman
PM NR 26. HÖGSKOLEPROVET - Delprov 4: DTK - Beskrivning av provets sammansättning och utfall 1980-1987
Internt arbetsmaterial
Widar Henriksson, Ingegerd Jonsson
PM NR 25. CENTRALA PROVET I FYSIK 1989
Kjell Gisselberg, Hans Mattsson, Kristian Ramstedt
PM NR 24. AO-PROVET 1980-1987: PROVUPPGIFTERNAS TEXTMÄNGD OCH INFORMA TIONSVÄRDE
Kerstin Salomonsson, Ingemar Wedman
PM NR 23. VAD TYCKER PROVDELTAGARNA OM HÖGSKOLEPROVET 1988-05-07?
Anita Wester-Wedman
PM NR 22. CENTRALA PROVET I FYSIK 1988
Kjell Gisselberg, Hans Mattsson, Kristian Ramstedt
PM NR 21. MÄTTEKNISK BESKRIVNING AV HÖGSKOLEPROVET 1985-88 Anders Lexelius, Ingemar Wedman
PM NR 20. NÅGRA KRITISKA REFLEXIONER KRING HÖGSKOLEPROVET FRÅN EN VERKSAMHETSTEORETISK UTSIKTSPUNKT
Lars-Åke Lindberg
PM NR 19. ALFRED BINET OCH INTELLIGENSTESTS UTVECKLING
Sara Henrysson
PM NR 18. RESULTAT FRÅN PRÖVNING MED HÖGSKOLEPROVET 1987
Christina Stage
PM NR 17. RESULTAT FRÅN PRÖVNING MED HÖGSKOLEPROVET 1986
Anders Lexelius, Ingemar Wedman
PM NR 16. RESULTAT FRÅN PRÖVNING MED HÖGSKOLEPROVET 1985
Anders Lexelius, Ingemar Wedman
PM NR 15. HÖGSKOLEPROVET - Konstruktion, resultat och erfarenheter
Christina Stage (red)
PM NR 14. LÄS-PROV MED FYRA ELLER SEX TEXTER?
Stig Eriksson, Widar Henriksson, Christina Stage
PM NR 13. MANLIGT - KVINNLIGT - En översikt av LÄS-uppgifter med stora könsdifferenser
Stig Eriksson
PM NR 12. ANALYS AV NOG-UPPGIFTER MED AVSEENDE PÅ KÖNSSKILLNADER I RESULTAT
Christina Stage
PM NR 11. SKATTNING AV KÖNSSKILLNADER I RESULTAT PÅ ALLMÄNORIENTERINGSUPPGIFTER
Christina Stage
PM NR 10. SAMMA UPPGIFT MEN OLIKA INNEHÅLL - En studie av NOG-provet
Widar Henriksson, Christina Stage, Anders Lexelius
PM NR 9. KÖNSSKILLNADER I RESULTAT PÅ SEX HÖGSKOLEPROV
Christina Stage
PM NR 8. INNEHÅLLETS BETYDELSE FÖR PRESTATIONEN PÅ ETT KVANTITATIVT-NUMERISKT PROV
Widar Henriksson
PM NR 7. EFFEKTER AV EN TYPOGRAFISK FÖRÄNDRING AV LÄSPROVET
Widar Henriksson
PM NR 6. FÖRSÖK MED ETT NYTT NUMERISKT PROV
Widar Henriksson, Anders Lexelius, Mats Hamrén
PM NR 5. STUDIE AVSEENDE STRATEGI FÖR PROVGENOMFÖRANDE - Ett försök med delprovet STUF
Widar Henriksson
PM NR 4. STUDIE AVSEENDE PROVTIDER
Widar Henriksson
PM NR 3. VAD TYCKER PROVDELTAGARNA OM HÖGSKOLEPROVET 1985-05-04?
Anders Lexelius, Ingemar Wedman
PM NR 2. EKVIVALERING AV PROVPOÄNG - Ett försök att studera högskoleprovpoängens jämförbarhet
Hans Mattsson
PM NR 1. MÄTTEKNISK BESKRIVNING AV HÖGSKOLEPROVET 1980-84
Anders Lexelius, Ingemar Wedman