"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Bild: Ulrika Bergfors

TUV konferens 2021

Program och abstrakt för den årliga TUV-konferensen

Syftet med konferensen är att erbjuda en öppen och inkluderande plattform för presentationer av och dialog om pågående forskning.

Konferensen är öppen för alla och speglar mångfalden av forskningsområden och forskningsinriktningar inom TUV och de metoder och teorier som de bygger på.

Zoomlänk till konferensen (alla dagar): https://umu.zoom.us/j/63073157160

 

Obs om något tekniskt problem uppstår kan ny länk komma att skickas ut med kort varsel, denna skickas då med epost.

Program

Måndag 27 september
 


                 Presentatör              Titel


8.15         Christina Wikström    Inledning


8.30-9.30 Christina Wikström, Per-Åke Rosvall,Anders D Olofsson
Framtidens forskning och forskare: TUVs forskarskolor (obs 1 h)

9.30          Inger Erixon Arreman
Pedagogiskt arbete: en social konstruktion för att fylla en social funktion

10.00 rast

10.30        Anders D Olofsson
Svenska gymnasielärares erfarenheter av att hantera krisframkallad fjärrundervisning – pedagogiska möjligheter och utmaningar i en tid av pandemi


11.00       Jonna Linde & Miika Kekki
“Is there any point to sort it out any further if that’s what they want?” - Career counsellors’ professional agency when working with migrants

11.30       Nafsika Alexiadou & Linda Rönnberg
Adapting to internationalisation: A case study of Swedish universities

12-13.30  Lunchrast


13.30       Ulrika Gustafsson

Digitaliseringen av svensk skola- policyarbetet från nationellt och kommuncentralt perspektiv

14.00        Johanna Sundström

Hur iscensätts en ny läroplan för förskolan – en fallstudie av rektorer i förskolan

14.30          Gudrun Svedberg

Vad händer inom området specialpedagogik på TUV?

15.00          Rast

 

Tisdag 28 september

8.00             Morgonkaffe – zoomrummet öppnar

8.30             Gavin TL Brown
Student conceptions of assessment: Understandable responses to our practices.

9.00            Carina Granberg
Självreglerande elever i matematikklassrummet. En interventionsstudie i ÅK 7

9.30             Bert Jonsson

Lärandestrategier, stärka prestationer och reducera avhopp

10.00 Rast

10.30           Maria Papakosma

Educational policies in response to diversity in Swedish preschools

11.00             Sofie Areljung, Lotta Leden, Kristianstad University, and Jonna Wiblom, Stockholm University
Expanding the notion of ‘ownership’ in participatory research involving teachers and researchers

 
11.30             Anna Lindqvist

Dans i förskolan- ett aktionsforskningsprojekt i pandemitider

12-13.30 Lunchrast

13.30             Anders Hofverberg, Hanna Eklöf, Maria Lindfors
Vem är det som anstränger sig? En personcentrerad undersökning av hur elevers motivation och kunskapssyn kan förutsäga ansträngning och prestation på PISA 2015.

14.00             Alex Örtegren & Anders D. Olofsson
Digital Citizenship and Professional Digital Competence in Subject Teacher Education: Teacher Educators’ Views and Possible Implications – A Postdigital Perspective

14.30             Lisbeth Lundahl

Ungas övergångar i och från skolan. Lokala beslutsfattares analys av problem och möjligheter


 

Onsdag 29 september
 

8.00                Morgonkaffe – zoomrummet öppnar

8.30 Miguel Inzunza, Gavin Brown, Tova Stenlund, Christina Wikström
The relationship between measures of cognitive empathy to general cognitive ability

9.00                Sara Carlbaum
Förskolan som marknad


9.30                Jonatan Finell

Working memory and its mediating role on the relationship of math anxiety and math performance


10.00 Rast

10.30              Linda Rönnberg

Svensk utbildningsexport – ett stängt policyfönster?

11.00               Hanna Eklöf

Elevers läsvanor och attityder till läsning under två decennier: exempel från PISA


11.30                Maria Rönnlund

Rumsliga perspektiv i utbildningsvetenskaplig forskning: Exempel från två studier om barns ”görande” av identitet på skolgården.


12.00-13.30 Lunchrast

13.30                Peter Vinnervik

När lärare formar ett nytt Ämnesinnehåll:  Intentioner, förutsättningar och
utmaningar med att införa programmering i skolan

14.00                Joakim Lindgren & Lisbeth Lundahl

Sprint through SPRINT – newly arrived students in Sweden and “the tyranny of merit”
(presentation på svenska/presentation in Swedish)


14.30              Konferensen avslutas Christina Wikström



Senast uppdaterad: 2022-09-19