Program och abstrakt för den årliga TUV-konferensen
Syftet med konferensen är att erbjuda en öppen och inkluderande plattform för presentationer av och dialog om pågående forskning.
Konferensen är öppen för alla och speglar mångfalden av forskningsområden och forskningsinriktningar inom TUV och de metoder och teorier som de bygger på.
Obs om något tekniskt problem uppstår kan ny länk komma att skickas ut med kort varsel, denna skickas då med epost.
Program
Måndag 27 september
Presentatör Titel
8.15 Christina Wikström Inledning
8.30-9.30 Christina Wikström, Per-Åke Rosvall,Anders D Olofsson Framtidens forskning och forskare: TUVs forskarskolor (obs 1 h)
9.30 Inger Erixon Arreman Pedagogiskt arbete: en social konstruktion för att fylla en social funktion
10.00 rast
10.30 Anders D Olofsson Svenska gymnasielärares erfarenheter av att hantera krisframkallad fjärrundervisning – pedagogiska möjligheter och utmaningar i en tid av pandemi
11.00 Jonna Linde & Miika Kekki “Is there any point to sort it out any further if that’s what they want?” - Career counsellors’ professional agency when working with migrants
11.30 Nafsika Alexiadou & Linda Rönnberg Adapting to internationalisation: A case study of Swedish universities
12-13.30 Lunchrast
13.30 Ulrika Gustafsson
Digitaliseringen av svensk skola- policyarbetet från nationellt och kommuncentralt perspektiv
14.00 Johanna Sundström
Hur iscensätts en ny läroplan för förskolan – en fallstudie av rektorer i förskolan
14.30 Gudrun Svedberg
Vad händer inom området specialpedagogik på TUV?
15.00 Rast
Tisdag 28 september
8.00 Morgonkaffe – zoomrummet öppnar
8.30 Gavin TL Brown Student conceptions of assessment: Understandable responses to our practices.
9.00 Carina Granberg Självreglerande elever i matematikklassrummet. En interventionsstudie i ÅK 7
9.30 Bert Jonsson
Lärandestrategier, stärka prestationer och reducera avhopp
10.00 Rast
10.30 Maria Papakosma
Educational policies in response to diversity in Swedish preschools
11.00 Sofie Areljung, Lotta Leden, Kristianstad University, and Jonna Wiblom, Stockholm University Expanding the notion of ‘ownership’ in participatory research involving teachers and researchers
11.30 Anna Lindqvist
Dans i förskolan- ett aktionsforskningsprojekt i pandemitider
12-13.30 Lunchrast
13.30 Anders Hofverberg, Hanna Eklöf, Maria Lindfors Vem är det som anstränger sig? En personcentrerad undersökning av hur elevers motivation och kunskapssyn kan förutsäga ansträngning och prestation på PISA 2015.
14.00 Alex Örtegren & Anders D. Olofsson Digital Citizenship and Professional Digital Competence in Subject Teacher Education: Teacher Educators’ Views and Possible Implications – A Postdigital Perspective
14.30 Lisbeth Lundahl
Ungas övergångar i och från skolan. Lokala beslutsfattares analys av problem och möjligheter
Onsdag 29 september
8.00 Morgonkaffe – zoomrummet öppnar
8.30 Miguel Inzunza, Gavin Brown, Tova Stenlund, Christina Wikström The relationship between measures of cognitive empathy to general cognitive ability
9.00 Sara Carlbaum Förskolan som marknad
9.30 Jonatan Finell
Working memory and its mediating role on the relationship of math anxiety and math performance
10.00 Rast
10.30 Linda Rönnberg
Svensk utbildningsexport – ett stängt policyfönster?
11.00 Hanna Eklöf
Elevers läsvanor och attityder till läsning under två decennier: exempel från PISA
11.30 Maria Rönnlund
Rumsliga perspektiv i utbildningsvetenskaplig forskning: Exempel från två studier om barns ”görande” av identitet på skolgården.
12.00-13.30 Lunchrast
13.30 Peter Vinnervik
När lärare formar ett nytt Ämnesinnehåll: Intentioner, förutsättningar och utmaningar med att införa programmering i skolan
14.00 Joakim Lindgren & Lisbeth Lundahl
Sprint through SPRINT – newly arrived students in Sweden and “the tyranny of merit” (presentation på svenska/presentation in Swedish)