Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

Vi utbildar ingenjörer inom områdena byggteknik, elektronik, energiteknik, maskinteknik och medieteknik samt civilingenjörer inom områdena energiteknik och medieteknik. På forskningssidan har vi ett antal forskargrupper inom tre huvudområden: energiteknik, tillämpad elektronik och tillämpad fysik.

Nyheter

Gruppbild på Ulrik Söderstöm och Aman Malhotra framför en läktare. Ulrik håller i en blombukett.
Deras idé en guldgruva?

Student- och forskarduos lösning vinner innovationstävling inom gruvindustrin.

Doktorand vid Institutionen för tillämpad fysik och elektronik
Ny forskning visar hur biobränslen påverkar cementproduktionen

Avhandling ger viktig kunskap för att minska koldioxidutsläppen vid tillverkning av cement och bränd kalk.

Gruppbild på deltagarna i HYBES-projektet stående utomhus.
HYBES partnermöte hölls i Umeå

I mars 2024 stod TFE i samarbete med Umeå kommun som värd för HYBES-projektets partnermöte.

Just nu har vi inga inplanerade aktiviteter. Vill du se kommande aktiviteter för hela universitetet? Gå till vår kalender.