OSCE, objective structured clinical examination, är en examinationsform som syftar till att mäta praktiska färdigheter individuellt hos studenterna.
Vad är OSCE?
Examinationen består av ett antal stationer som studenten genomför efter ett strikt tidsschema. Typiskt används visselpipe-signaler för att markera för studenter och bedömare när det är dags att börja stationen och när stationen är slut. Vid en OSCE bedöms varje student av ett antal lärare, ställs inför ett antal olika kliniska problem och får visa olika typer av färdigheter och förmågor. De kliniska färdigheterna på hos psykologstudenter byggs successivt upp under utbildningen. De praktiska färdigheter som mäts under OSCE baseras på kursplanen, dels utifrån förkunskapskrav (behörighet till kursen) och dels utifrån innevarande kurs förväntade studieresultat.
Regelverk för studenter i samband med OSCE
1. OSCE omfattas av samma regelverk som övriga prov t.ex. vad gäller användandet av telefoner och övriga elektroniska kommunikationsmedel.
2. Ordinarie OSCE genomförs i flera omgångar med karantän för väntande studenter.
3. ID-kontroll sker vid ankomst i väntelokal. Studenterna går sedan tillsammans med personal i samlad grupp till provlokalerna.
4. Studenterna lottas till respektive starttid, provlokal och startordning.
5. I övrigt är inga hjälpmedel tillåtna på OSCE. Eventuella övriga hjälpmedel tillhandahålls på respektive station, t.ex. om anteckningsblock erfordras.
Förtydligande om global rating scale vid OSCE
Varje station ska efterlikna en klinisk situation eller ett kliniskt moment. Syftet med stationen är att studenten ska visa en färdighet eller en förmåga. Denna färdighet eller förmåga bedöms då dels i form av ett poängsatt protokoll och dels i form av en global bedömning. Den övergripande bedömningen tillför ytterligare en dimension utöver checklistor. Svårighetsgraden på stationen ska motsvara det som förväntas av samtliga psykologstudenter på aktuell utbildningsnivå. Bedömare är oftast kliniska lärare och i annat fall är det rutinerade landstingsanställda psykologer.
Global bedömning – nivåer
Den globala bedömningen sker oftast utifrån skalan Clear fail – Borderline pass – Clear pass ––Excellent. Målbilden för Clear pass är vad studenten förväntas kunna prestera på den nivå i programmet där studenten testas. Detta diskuteras av lärarlaget som skapat och examinerar stationen.
Clear fail är den student som presterar klart under förväntat resultat inklusive beter sig direkt oprofessionellt i kontakt med patient eller i kontakt med personal på stationen. Det kan också vara direkt patientfarligt beteende/utförande som ger helhetsbetyget clear fail.
Borderline pass är studenten som presterar under förväntat resultat men inte är en clear fail. Uppvisar trots svårigheter tillräckligt med färdighet. Det kan t.ex. vara studenten som är ovan i situationen och/eller gör relativt mycket fel.
Clear pass är studenten som presterar som förväntat, dvs utför uppgiften väsentligen korrekt, men det finns saker att arbeta vidare med.
Excellent är studenten som genomför uppgiften på ett exemplariskt sätt.
Examinator kan helt analogt med hur man handlägger en felkonstruerad fråga på en skriftlig tentamina besluta att en station som är felkonstruerad ska utgå som underlag för provet t.ex. om det är uppenbart att den har konstruerats på felaktig nivå.