Inom MKV-ämnet på Institutionen för kultur- och medievetenskaper bedrivs olika typer av forskning; studier av makt- och identitetskonstruktioner, strategisk kommunikation, mediehistoria, mediedidaktik, digitala medier samt miljö- och vetenskapskommunikation.
Den mediehistoriska forskning som bedrivs inom ämnet använder sig inte sällan av ett brett mediebegrepp med fokus på mediernas inbördes relationer och på materiellt handfast mediering – ofta i dialog med kulturhistorisk forskning. Inom miljö- och vetenskapskommunikation dominerar snarare diskursanalytiska syn- och tillvägagångssätt, medan det inom strategisk kommunikation främst handlar om enkät- och intervjubaserade empiriska studier av hur organisationer uppnår sina övergripande strategiska mål. Den samtida forskningen om digitala medier har en mängd förtecken, från visuella kommunikationsstudier och undersökningar av sociala medier och nya journalistiska praktiker till mjukvaruinspirerad forskning.
Digitaliseringen av medielandskapet innebär stora utmaningar för den medie- och kommunikationsvetenskapliga forskningen. En av dem handlar just om att parallellt med att studera teknologins effekter och det mediebruk den leder till, också i ökande grad ifrågasätta själva teknologin och den "interaktivitet" som produceras genom nya gränssnitt och dataprotokoll.
Ämnets doktorander är bland annat sysselsatta med avhandlingsprojekt inom såväl digitala medier, strategisk kommunikation och mediehistoria som mediedidatik. I det senare fallet ägnas avhandlingsprojekt åt sociala medier och förskola samt hur gymnasieskolan på senare år anpassats till en övergripande medielogik i exempelvis marknadsföringshänseende.