Museologi är läran om museet som fenomen och musealisering som praktik. Här studeras museet som institution, rum och kunskapsproducent. Det inkluderar museet som en plats där lämningar av det förflutna samlas, organiseras och gestaltas, och som en arena för iscensättning, lärande, upplevelser och debatter kopplade till konst och kulturarv. Kulturarv ska här förstås som bruket och formandet av det förflutna för att fylla syften i samtiden och den föreställda framtiden. Det vidgar museologins undersökningsområde utanför själva museirummet, till att omfatta kulturpolitiska och andra samtidsrelevanta frågor, till exempel om avkolonisering, ekokritik, identitetspolitik, minnesvård och turism.
Varför ska du läsa museologi?
Om du är intresserad av att läsa ett brett och tvärvetenskapligt ämne som behandlar människans och samhällets relation till kulturarv, då är museologi ämnet för dig. Ämnet utvecklades internationellt under 1970-talet medan museologiutbildningen i Sverige startade just här i Umeå i början av 1980-talet. Det är bara här du kan läsa en renodlad museologisk programutbildning, med möjlighet att fortsätta upp till masternivå och även vidare till forskarutbildning. Vi har landets enda professur i ämnet, vilket gör oss unika.
Branschutbildningen för museer och kulturarv
Branschutbildningen för museer och kulturarv handlar om hur och varför vi väljer ut, tolkar, bevarar och förmedlar olika former av kulturarv. Det är också en färdighetsinriktad utbildning med praktiska övningar i utställningsproduktion, projektarbete, presentationer, yrkespraktik samt exkursioner, studiebesök och examensarbeten.
Programmet ger en kandidatexamen i museologi med inriktning mot museer och kulturarv och innehåller två terminer med valbara kurser inom museologi eller andra ämnen, vilket ökar möjligheterna att få jobb efteråt. Genom att läsa museologi får du en bred och gedigen humanistisk kompetens som inte enbart begränsas till arbete inom museisektorn. Efter utbildningen kan du söka arbete inom kulturarvsområdet på privat, kommunal, regional eller nationell nivå, hos myndigheter, museiinstitutioner, bildnings- och turismorganisationer eller företag.
Reflektioner från studenters praktikrapporter
"Jag har kunnat diskutera med personal från museets alla enheter, och sett hur man tar sig an de problemställningar och utvecklingsområden som tagits upp i kurserna på Programmet för museer och kulturarv. Ur museologisk synpunkt har det kanske mest intressanta varit just att följa och delta i verksamhetens många pågående diskussioner. Under praktiken har jag kunnat se hur problem hanteras, vilka frågor som får utrymme för diskussion och vilka ämnen som hamnar i skymundan. Många av de problemställningar som tagits upp under utbildningens gång återfinns i personalens diskussioner. Integrering av genus-, klass- och etnicitetsperspektiv i utställningar har varit ett återkommande samtalsämne, inte minst i fråga om hur dessa perspektiv ska kunna införlivas i den nya basutställning som ska uppföras. Historiebruk och den egna rollen i kulturarvsskapande är också något som tycks ha fått en ökad medvetenhet i verksamheten. Frågan om att integrera och beröra hela länet tas på stort allvar inför ombyggnationen och planeringen av den nya basutställningen. Allt detta är självklara problemställningar för mig som museologistudent, och jag är övertygad om att det går att finna lösningar."
"Alla var villiga att prata om sin roll, och var väldigt tacksamma om jag hjälpte till med något. Detta trots att alla verkade ha fullt upp konstant, och många hade på gränsen till för mycket att göra. Min utbildning har också gett mig något att stå på. Det är svårt att peka ut exakt i vilket scenario den var nyttig, men jag har kunnat delta i samtal om kulturarv, perspektiv på institutionen, utställningsteknik samt museipedagogik, och kunnat forma mig en åsikt och delge den till andra."