"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Introduktionssamtal

Bilaga till ”Policy för doktorandhandledning”: Lathund för introduktionssamtal vid forskarutbildningen i Kulturgeografi Denna bilaga fastställdes vid prefektens beslutsmöte 2018-01-18 och ska gälla från 2018-02-01.

Så snart som möjligt när en ny doktorand antagits ska huvudhandledaren träffa doktoranden. Följande ämnen, utöver det som rör avhandlingens innehåll och form, ska behandlas:

  • Förväntningar inför handledningen: Hur doktorand och handledare ser på
    denna situation och på vilket sätt handledaren kan bidra till doktorandens utbildning utifrån handledarens perspektiv på forskningsprocessen och avhandlingens ämne. Här är det viktigt att handledaren givet de befintliga strukturerna (100 timmars handledning per år fördelat på vanligtvis 2-4 personer) förklarar sin syn på frekvens och omfång på handledning. Det är viktigt att betona att samförfattarskap inte definieras som handledning och att handledningens karaktär varierar beroende på graden av samförfattarskap och skede i avhandlingsskrivandet.
  • Individuella studieplanen (ISP): Innehåll och användningsområde ska nämnas. Exempelvis att den årliga revideringen syftar till att utvärdera föregående års arbete och planera kommande år. Även en reflektion om vad fungerat bra och mindre bra i avhandlingsprojektet och handledningen ska diskuteras och vad som kan göras för att påverka detta.
  • Internationalisering: Diskutera när och var internationalisering kan vara lämplig, samt frekvensen på detta (forskarutbyte, konferenser mm). Handledaren ska kunna hjälpa till att etablera kontakter med andra forskare nationellt såväl som internationellt.
  • Kurser: Diskutera när och var olika kurser kan tas och vilka kurser som skulle kunna passa in i avhandlingen (nationella forskarkurser, fakultetsgemensamma kurser mm). Det är viktigt att betona att doktoranden själv ansvarar för att se till att slutförda kurser registreras hos forskarutbildningsansvarig och administratör.
  • Finansiering av konferenser och kurser: Då alla avhandlingsprojekt ser olika ut och har olika typer av finansiering kan resurser för resemedel variera inom doktorandgruppen. Doktoranden ska i första hand uppmuntras att själv söka medel för konferenser och kurser. Då deltagande vid minst en internationell konferens anses vara en central del av utbildningen garanterar institutionen medel för deltagande vid en konferens om andra medel saknas. Finansiering av kurser sker i samråd med handledare och prefekt då en individuell bedömning görs utifrån vikten av en specifik (nationell eller internationell) kurs i relation till avhandlingsämnet.
  • Undervisning: Möjlighet att undervisa bör lyftas fram och att detta i sådana fall främst bör ske år 2-4.
  • Möjlighet att byta handledare: Klargör doktorandens rätt att byta handledare (både huvud- och bihandledare)
  • Styrdokument: Handledaren ska informera om var universitets- och fakultetsgemensamma styrdokument rörande forskarutbildningen går att hitta (tex doktorandhandboken), samt lokala regler vid institutionen
Senast uppdaterad: 2022-11-08