Ansvaret för arbetet i flexkontoret inlämnas i den reguljära verksamhetsledningen när övergången till flexkontor är avslutat och verksamheten är igång igen. Att arbeta aktivitetsbaserat är en process, inte ett projekt, och det måste anpassas till kärnverksamhetens och medarbetarnas behov över tid och därför måste funktioner besatta med roller som har mandat att besluta över flexkontoret permanentas. Det gäller att kontinuerligt följa upp hur verksamheten och arbetsmiljön påverkas av flexkontoret. En uppföljning kräver att man gör något av resultaten, annars riskerar man att de anställda tappar motivation och tillit till arbetsgivarens förmåga till uppföljning och förmåga att vidta åtgärder.
I flexkontoret måste man visa hänsyn, man äger inte ett rum eller en korridor där man kan göra som man vill. Man är mer beroende av att alla gör "lite mera lika". Se till att alla tar ansvar.
Konkreta tips
Lästips
Den goda arbetsmiljön och dess indikatorer - kunskapssammanställning
Den goda arbetsmiljön och dess indikatorer - presentation
Arbetsmiljö, organisation och hälsa – hur hänger det ihop och varför
Organisatorisk och social arbetsmiljö, föreskrift
Vägledning organisatorisk och social arbetsmiljö
Integrera information och kommunikation som berör flexkontoret i den reguljära verksamhetsstyrningen. Dagens samhälle karaktäriseras av förändringar, och det i allt högre takt. För att den enskilde medarbetaren ska kunna hänga med och få kunskap om nya arbetssätt, rutiner mm krävs en dialog mellan medarbetare och chefer, och man behöver skapa forum och processer för dialog och återkoppling. Vidare, det ska vara lätt att hitta information om och kommunicera kring frågor som rör flexkontoret, vilket innebär att dokumentation är fundamentalt. Detta är processer som tar tid och energi att bygga upp och underhålla, men som är av största vikt för en effektiv, produktiv och hälsosam organisation.
Det här att hitta vad som gäller och veta vad man ska göra i olika situationer ligger i linje med arbetsmiljölagstiftningen. För företag med fler än nio anställda krävs skriftlig dokumentation av arbetsmiljöpolicy, rutiner, uppgiftsfördelning och årlig uppföljning.
Konkreta tips
Lästips
Den lärande organisationen 2.0
Granberg, O. och Ohlsson J. (2018) Den lärande organisationen 2.0. Lund: Studentlitteratur.
Systematiskt arbetsmiljöarbete, föreskrift
Den goda arbetsmiljön och dess indikatorer
En delad arbetsmiljö ger nya möjligheter, men också nya utmaningar. Miljön är komplex och många olika grupper med olika behov ska samsas om den. Miljön är komplex och det är viktig att utvärdera verksamhet och arbetsmiljö på olika avdelningar/enheter för att sedan lyfta eventuella problem.
Följ upp trivsel, hälsa, upplevd egen produktivitet och effektivitet. Uppföljning av verksamheten kräver ansvar och att man är beredd att hantera resultatet. Om man gör uppföljningar och inte tar hand om resultaten är risken stor att medarbetarna tappar motivationen och intar en mer cynisk hållning till sitt arbete.
Konkreta tips
För att uppfylla det fysiska och psykosociala och organisatoriska arbetsmiljöarbetet måste/bör det kontinuerligt finnas en plan/process /modell för hur det systematiska arbetsmiljöarbetet (som berör fysiska, psykosociala och organisatoriska faktorer) ska ske med hela flexkontoret i åtanke. Detta innefattar:
Man måste ha:
Lästips
Systematiskt arbetsmiljöarbete, föreskrift
Organisatorisk och social arbetsmiljö, föreskrift
Organisatorisk och social arbetsmiljö, hjälp
Flexkontoret är en enhet, även om många individer, grupper, kompetenser och verksamheter delar på den. Det gör det systematiska arbetsmiljöarbetet mer komplext och behovet av samordning ökar vilket kräver mer resurser till arbetsmiljöarbetet som krävs för att underhålla införandet av flexkontor.
Samordning är inget som sker av sig självt, samordning måste resurssättas. Man kan likna flexkontoret med en byggarbetsplats där flera aktörer ska samverka. Här kan bygg- och industribranschen komma med goda exempel på hur samordning kan etableras.
Konkreta tips
Lästips
Organisatorisk och social arbetsmiljö, föreskrift
Det är en fördel om man har en central styrning av beläggningsgraden och ett systemstöd som ger möjlighet att överblicka den. När det gäller beläggningsgrad är det ett måste att betänka säsongsvariationens krav på lokaler/miljöer (medarbetarsamtal sker t ex vid samma tid varje år). Se även till att dokumentera hur beläggningsgraden beräknas. Då kan man gå tillbaka och se på vilka grunder beslut om beläggningsgrad beräknades och korrigera dem om de stämmer dåligt eller inför olika typer av förändringar. Det här har även betydelse om det skulle uppstå någon form av kris, olycka eller brand i lokalen vilket skulle kräva en utrymning.
Konkreta tips
Lästips