Vi har en tendens att betrakta arbetsmiljöfrågor som projekt med en tydlig start och stopp. Inget kan vara mera felaktigt, arbetsmiljöfrågor är precis som verksamhetsfrågor, en process. När implementeringen av flexkontor och aktivitetsbaserat arbetssätt är genomförd börjar det riktiga jobbet. Allt som sker i verksamheten får arbetsmiljökonsekvenser eftersom arbetsmiljön uppstår när man utför sitt jobb. Det är svårt att integrera verksamhet och arbetsmiljö eftersom det blir så mycket information att hålla i huvudet. Då ska man underlätta det för sig själv genom att skriva ner så mycket som möjligt och revidera skrivningarna allt eftersom verkligheten förändras. Skrivna mål som tagits i samverkan lämnar mindre utrymme för personlig tolkning (vilket man annars gör) och minskar därför konfliktrisk.
Konkreta tips
Lästips
Den goda arbetsmiljön och dess indikatorer
När flexkontoret är sjösatt går det in i reguljär verksamhet där man ofta har olika avdelningar/enheter i samma miljö. Här måste man ta hänsyn på ett annat sätt än om man "äger sin korridor". Beteenden styrs av normer och normer kan vara både formella och informella. Informella normer lämnar mycket tolkningsutrymme till individen och därmed ökar konfliktrisken och även risk för kränkande särbehandling.
Konkreta tips
Lästips
Den goda arbetsmiljön och dess indikatorer
Psykologi för ledare
Andersson, L.A. (2019) OBM-boken. Psykologi för ledare. Stockholm: Sanoma Utbildning.
I och med att flexkontoret går in i reguljär verksamhet måste chefer hitta former för ledarskap i den fysiskt gränslösa miljön. Chefens balansbräda, att både värna produktivitet och en god arbetsmiljö, blir extra utmanande i flexkontoret med sin gränslösa fysiska miljö. Chefers uppdrag karaktäriseras av att se helheten, vilket är både komplext och tidskrävande. Organisationen måste stötta cheferna och skapa former för att chefer från olika verksamheter och nivåer ska kunna kommunicera, stötta och samverka med varandra. Det mest betydelsefulla stödet får cheferna från sin egen chef eller uppdragsgivare. Ge första linjes chefer verktyg för att leda sina medarbetare på ett konkret sätt, t.ex. att utbilda chefer i Objective Behavior Management.
Konkreta tips
Lästips
Psykologi för ledare
Andersson, L.A. (2019) OBM-boken. Psykologi för ledare. Stockholm: Sanoma Utbildning.
Bra stöd till chefer ger bra stöd från chefer
En kontinuerlig utveckling av IT är A och O i ett flexkontor. En viktig aspekt är papperslösheten då medarbetare inte kan frakta runt papper/handlingar mellan olika arbetsplatser i kontoret. En annan aspekt är att både hård- och mjukvara hela tiden uppfyller de krav som verksamheten ställer. Här behöver chefer jobba med IT-klivet, man måste som arbetsgivare ta ansvar för sin egen verksamhet i den här förändringen. Tillsätt en funktion som kan stötta chefer och medarbetare i digitaliseringsfrågan. Verksamheten lever i en föränderlig värld och därför måste IT:n också vara föränderlig. Det är också viktigt att medarbetarna förstår vikten av att förkovra sig i t ex nya system för att kunna följa med i utvecklingen. Bistå därför kontinuerligt med handfasta och konkreta utbildningar.
Konkreta tips
Lästips
Digitala skyddsronder på frammarsch
Offentlighets- och sekretesslagen
Dokumentation i verksamhet som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS
Att ha goda sociala relationer är helt nödvändigt för oss människor. Konflikter, kränkningar och samarbetsproblem tar mycket energi och kan leda till ohälsa. Skapa former för regelbundna träffar inom arbetsgrupperna. Var uppmärksam på hur och vad som kommuniceras i arbetsgrupperna.
Konkreta tips
Lästips
Sociala relationer i arbetslivet.
Härenstam, A. & Bejerot, E. (red.) (2010) Sociala relationer i arbetslivet. Malmö: Gleerups
Konflikthantering i arbetslivet: förstå, hantera, förebygg.
Jordan, T. (2020) Konflikthantering i arbetslivet: förstå, hantera, förebygg. Malmö: Gleerups
Den goda arbetsmiljön och dess indikatorer
Arbetsmiljö och ohälsa. Frågor och fakta
Nya sätt att organisera arbete - betydelsen för arbetsmiljö och hälsa
Organisatorisk och social arbetsmiljö – föreskrift
Allt som rör flexkontorets verksamhet och det arbete som bedrivs i miljön ska fortsättningsvis kommuniceras och informeras om på ett systematiskt sätt och integreras i de reguljära verksamhetsprocesserna.
Konkreta tips
Uppföljning, riskbedömning/konsekvensanalys och åtgärder
Riskbedömningarna och konsekvensanalyserna ska nu beröra den reguljära verksamheten och inlemmas i verksamhetens kontinuerliga arbetsmiljöarbete. Kom ihåg att flera verksamheter med olika behov nu kan komma att dela på samma fysiska miljö. Anpassa därför SAM efter respektive verksamhets samspel med den fysiska miljön. Det här måste kopplas ihop med den grupp som har uppgiften och mandatet att besluta över saker som berör det delade kontoret, se rubriken ”Roller, ansvar och mandat”
Konkreta tips
Lästips