Den fysiska miljön utgör de faktiska ramarna för verksamheten, och möjliggör olika typer aktiviteter och interaktioner.
Genomför under planeringsfasen en eller flera noggranna risk- och konsekvensanalys av utformningen av den fysiska miljön i relation till verksamhetens kvalité, produktivitet, arbetsmiljö och hälsa.
Konkreta tips
Lästips
Systematiskt arbetsmiljöarbete, föreskrift
Vägledning systematiskt arbetsmiljöarbete
Kartlägg beläggningsgraden för att kunna dimensionera lokalerna efter verksamhetens behov. Det är viktigt att det finns tillräckligt med ytor för enskilt och koncentrerat arbete, rutinarbete, grupparbeten och olika typer av möten. Beläggningsgraden kartläggs genom observationer i lokalerna. Genom att räkna och dokumentera hur många medarbetare som finns på plats på kontoret kan man räkna ut hur stor andel av arbetsplatserna som aktivt används vid ett antal givna tillfällen.
Vissa organisationer har säsongsvariationer genom t.ex. olika typer av arbetsuppgifter under året, praktikanter/trainees eller konsulter. Detta kan ge varierande beläggningsgrad under året. Kom ihåg att ta hänsyn till och ta höjd för eventuella årstidsvariationer i er kartläggning. Beläggningsgraden är även kopplad till behov av individuell anpassning. Arbetsgivaren har ansvar för att erbjuda en god och anpassad arbetsmiljö.
Konkreta tips
Lokalerna ska utformas för att stödja arbetsuppgifter och sociala kontakter på arbetsplatsen. Grunden till planeringen av lokalerna är som regel en uppgiftsanalys och beräkningar av beläggningsgraden i det nuvarande kontoret. Detta efterföljs sedan med metoder som fördjupar och specificerar förståelsen av vilka behov som finns i olika delar av organisationen. Genom dessa metoder kan medarbetarna bidra med sina perspektiv på vilka behov som finns i verksamheten.
Konkreta tips
För att flexkontoret ska utnyttjas på bästa sätt och bidra till effektivitet och produktivitet ska:
Kartläggning och delaktighet
För en lyckad förändringsprocess är delaktigheten i uppgiftsanalysen mycket viktig. Uppgiftsanalysen ger en bild över hur arbetet genomförs och vad det kräver av den rumsliga utformningen. Olika förutsättningar påverkar planeringen av lokalerna:
Konkreta tips
Lästips
ACTA - tillämpad kognitiv uppgiftsanalys
Arbetsplatsens utformning, föreskrifter
Målet är att arbeta papperslöst i flexkontor. Vissa delar av verksamheten kan ha behov av att arkivera fysiska dokument. Avdelningar och medarbetare kan ha behov av förvaring av specialutrustning, arbetskläder etc. Planera hur detta ska inventeras och hanteras. Se över er dokumenthanteringsplan, och uppdatera den, vid behov, till ett digitalt arbetssätt.
Konkreta tips
Flexkontor förutsätter att arbetet är väsentligen papperslöst. Digitaliserade processer är avgörande för hur det kommer att fungera när man byter kontorsmiljö. Kartlägg hur väl IT och teknikstöd fungerar idag. Besluta vilken digital målsättning organisationen har för framtiden. Kartlägg om hela verksamheten är redo att övergå till detta, eller om vissa moment fortfarande kommer att vara beroende av papper. Kartlägg vilken "nivå" de olika enheterna/avdelningarna befinner sig i gällande arbetsprocesser och digitalisering. Sätt in resurser och handfast process-stöd där man ligger "efter" i arbetet med en ökad digitalisering. Chefen behöver vara aktiv i digitaliseringsprocessen, men kan behöva aktivt stöd. Gör en handlingsplan utifrån kartläggningen för vad som behöver åtgärdas för att utveckla digitaliseringen så att den stödjer ett aktivitetsbaserat arbetssätt.
Konkreta tips
För att ett papperslöst kontor ska fungera måste/bör det finnas:
Lästips
Utmaningar i den digitala arbetsmiljön
Oklarheter kring den digitala arbetsmiljön
Inför rätt IT - Agila utvecklingsprocesser och IT-arbetsmiljö
Ta reda på hur ventilationssystemet fungerar och klarar en varierande beläggningsgrad (under dagen, veckan, året?). Kan nuvarande ventilationssystem användas, eller måste det uppdateras?
Konkreta tips
Lästips
Störningar av ljud och rörelse är en viktig och utmanande arbetsmiljöaspekt i kontorsmiljöer. Kartlägg vilka aktiviteter i verksamheten som kan generera buller och andra typer av störningar, t.ex. telefontider, passager i kontoret där det blir "mycket spring", möten med många deltagare, ljud från fikarum, utrustning som låter, eller en reception med besökande. Ta stöd från specialister rörande ljud, t.ex. företagshälsovården eller akustiker. Gå igenom synergonomin i olika delar av kontoret med stöd av företagshälsovården, så att både allmänbelysning och individuella belysningsbehov kan tillgodoses. I flexkontoret hamnar många en bit från fönstret, vilket kan behöva kompenseras med belysning.
Konkreta tips
Rörelse och rumslighet
För att flexkontoret ska utnyttjas på bästa sätt och bidra till effektivitet och produktivitet måste/bör:
Konkreta tips
Lästips
Vilka krav kan man ställa på kontorsbelysning?
Arbetsplatsens utformning, föreskrifter
Datorergonomi: När man delar arbetsplatser är det av största vikt att stolar, bord, skärmar och belysning är enkla att justera. Kartlägg vilka individuella behov som finns gällande t.ex. stolar eller datormus. Personalen behöver löpande utbildas och informeras om hur man ställer in sin datorarbetsplats så att den blir ergonomiskt korrekt. I samband med att man övergår till papperslöst arbete, ökar behovet av skärmyta. De flesta arbetsstationer behöver därför utrustas med dubbla skärmar alternativ en extra stor skärm. Det är också bra att utforma kontoret så att rörelse och variation blir en naturlig del i arbetet.
Konkreta tips
Lästips
Arbete vid bildskärm, föreskrift
Belastningsergonomi, föreskrift
Belasta rätt vid bildskärm och i den digitala arbetsmiljön
I alla organisationer finns medarbetare med funktionsnedsättningar av olika slag. Inventera hur behovet av individuell anpassning ser ut, identifiera t. ex. hur många som har stressrelaterad problematik, fysiska funktionshinder, tinnitus eller värk.
Konkreta tips
Lästips
Arbetsanpassning och rehabilitering, föreskrift
Beakta "städvänligheten" i lokalerna. Utforma lokalen så lokalvården blir så smidig och effektiv som möjlig. Bestäm uppdelning och rollfördelning kring lokalvården, vad som ska utföras av lokalvården och vad medarbetarna själva ska ansvara för.
Konkreta tips
Lästips
Allt om städning - organisera mera
Analysera verksamhetens behov för sekretess inom verksamheten, mot kunder och besökande. Utforma planlösning och planera möbleringen så att behoven för sekretess uppfylls. Om man arbetar med känsliga samtal där överhörning är olämpligt är det extra viktigt att det finns tillgång till enskilda telefonrum som kan användas med kort varsel. Överväg om verksamhet som arbetar med sekretessbelagda uppgifter ska placeras i en separat del.
Konkreta tips
Lästips
Offentlighets- och sekretesslag
Offentlighetsprincipen och sekretess - information om lagstiftning
Vanligtvis nyttjas experter i förändringsarbetet, t.ex. förändringskonsulter, arkitekter, företagshälsovård, akustiker, inredare, färgkonsulter etc. Kartlägg vilka konsulter som behöver anlitas och fundera på i vilka faser de olika konsulterna ska vara involverade. Som regel genomförs processen för kartläggning och planering i samarbete med konsulter. Diskutera och besluta hur konsulter kan och ska anlitas i samband med planering och utformning, men även i ett senare skede i samband med utvärdering och uppföljning. De kan var med hela vägen från början till slut eller bara i vissa skeden. Inventera också vilken kapacitet och kompetens det finns internt inom organisationen.
Konkreta tips