Att gå från ett traditionellt kontor till ett flexkontor betyder att man bör ändra sitt arbetssätt för att effektivt utnyttja lokalerna och få till en god arbetsmiljö. Övergången till ett nytt kontor är en form av verksamhetsutveckling där bl.a. teknik och IT-system måste anpassas till det nya arbetssättet.
Det finns inget "perfekt" kontor som passar alla verksamheter över tid, varje typ av kontor har för- och nackdelar. Det gäller att göra en analys av villkoren för måluppfyllelse, och undvika att blanda verksamheter som har mål som går stick i stäv med varandra. Ett exempel är om ett mål är "nära kontakt mellan avnämaren och verksamheten" och ett annat mål är "hög sekretess och konfidentiellt handläggande" så är inte ett flexkontor utan tillgång till enskilda rum för sekretessbelagda samtal att föredra.
Konkreta tips
Lästips
Forma kontoret, guide över olika kontorstyper
Aktivitetsbaserat kontor - Institutet för stressmedicin, ISM
En organisation/företag bör bedriva sin verksamhet så att den är produktiv. Eftersom övergången till ett flexkontor innebär ett förändrat arbetssätt så måste man även analysera förutsättningarna för produktivitet. Vill det sig illa har man en kontorsmiljö som förhindrar vissa moment i verksamheten och därmed produktiviteten.
Konkreta tips
Lästips
Psykosocial arbetsmiljö, hälsa och produktivitet
En framgångsfaktor är genomförandet av en noggrann risk- och konsekvensanalys med avseende på den fysiska, psykosociala och organisatoriska arbetsmiljön och hälsa. Risk- och konsekvensanalysen ska vara ett levande dokument som revideras allt efter det att processen fortskrider, där man löser vissa problem och nya uppstår. Då får man en systematik i arbetet och minskar risken för att viktiga aspekter i övergången till en ny miljö faller i glömska.
Konkreta tips
Lästips
Organisatorisk och social arbetsmiljö, föreskrift
Vägledning organisatorisk och social arbetsmiljö
Alla grupper skapar på ett eller annat sätt alltid regler för hur man ska samarbeta och nå sina mål. Reglerna kan vara formella och nedskriva eller informella och förmedlas via gruppmedlemmarnas beteenden. Regler kan sägas vara formella eller informella normer. En definition av normer är "regler för eller ömsesidiga förväntningar om hur medlemmarna i en grupp bör uppträda mot varandra och vad de bör anse i en viss situation". Ett exempel på en informell norm är att man ställer sig sist i kön i snabbköpet, exempel på en formell norm är fikalistan i personalrummet. Normer kan alltså vara väldigt bra (här hjälps vi åt) eller dysfunktionella (här passar inte svaga individer in). Eftersom grupper alltid bildar normer så är det bättre att man i arbetsgrupper har formella, nedskrivna normer än informella. Informella normer är öppna för tolkning. I det senare fallet får individen använda en massa psykisk energi till att i varje stund fundera ut om den gjort "rätt". Ett exempel på detta i ett flexkontor är frånvaro av regeln hur länge man får lämna sin kontorsplats utan att packa ihop. Har man en skriven regel är det enklare för alla.
Konkreta tips
Lästips
Aktivitetsbaserat kontor - Institutet för stressmedicin, ISM
Arbetsgrupper som tidigare har suttit nära varandra känner sig lätt splittrade när de hamnar i aktivitetsbaserad flexkontor med krav på rotation. Kom ihåg att chefer också har en arbetsmiljö, och att när man övergår till flexkontor förändras även chefsuppdraget. I samband med organisationsförändringar uppstår alltid grupprocesser som kan skapa från oro till positiva förväntningar inför det som komma skall. Här måste organisationen se till att även chefer får stöd. Ett exempel på stöd är en processgrupp, HR-funktion eller företagshälsovård som kan stödja cheferna i arbets- och grupprocesser. Det är särskilt viktigt att betona vikten av att skapa möjligheter att mötas inom arbetsgrupperna och arbeta tillsammans.
Konkreta tips
Lästips
Jacobsen, D.I. (2013) Organisationsförändring och förändringsledarskap. Lund: Studentlitteratur
Utbilda chefer och medarbetare redan i planeringsstadiet om vad det innebär att jobba i ett flexkontor. Då reducerar man osäkerheten kopplad till det nya arbetssättet och miljön.
Konkreta tips
Lästips
Att förankra en förändring om ett nytt arbetssätt hos de anställda tar tid, det ligger i sakens natur. Ta detta med i beräkningen redan från början och se till att avsätta ordentligt med tid för förändringsarbetet. Se till att förändringen är väl förankrad på alla nivåer.
Konkreta tips
Lästips
Aktivitetsbaserat kontor - Institutet för stressmedicin, ISM
Det är viktigt att alla medarbetare är informerade och medvetna om vad det nya arbetssättet betyder både för dem själva, för arbetet och för organisationen. Alla medarbetare kommer inte att tycka om förändringen, men alla måste vara informerade och ha möjlighet att kommunicera tankar, idéer och oro angående det nya arbetssättet. Tänk på att information och kommunikation inte är samma sak, information flödar åt ett håll, kommunikationen åt två. Medarbetare första linjens chefer måste få lufta sina åsikter och de ska lyftas upp i organisationen.
Konkreta tips
Lästips
Aktivitetsbaserat kontor - Institutet för stressmedicin, ISM
Sociala relationer är livsviktiga för människan. Vi lever och existerar i samverkan med andra, där isolering och att inte tillhöra ett sammanhang är kopplat till stora risker för ohälsa. Om vi börjar uppleva att vi endast är en kugge i ett maskineri, att vi kan bytas ut mot vem som helst när som helst tappar vi vårt sociala sammanhang. Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU) konstaterar i en rapport att om individen upplever socialt stöd i från sin omgivning minskar risken för ryggproblem, utmattning, depression och hjärtproblem. Individen sover dessutom bättre och har högre arbetstillfredsställelse till följd av hen känner social samhörighet. Här är en väl fungerande arbetsgrupp en viktig resurs för den arbetsrelaterade hälsan.
Konkreta tips
Lästips
Sociala relationer i arbetslivet
Härenstam, A. & Bejerot, E. (red.) (2010) Sociala relationer i arbetslivet. Malmö: Gleerups
Arbetsmiljö och ohälsa. Frågor och fakta.
Nya sätt att organisera arbete - betydelsen för arbetsmiljö och hälsa
Organisatorisk och social arbetsmiljö – föreskrift
Arbete hemifrån bör vara en naturlig del i flexkontor, eftersom idén är att man ska välja arbetsplats efter den uppgift man gör. Ett konkret exempel är om en medarbetare har ett möte kl. 10 och behöver förbereda ett underlag för mötet är det tämligen funktionellt att sitta hemma och läsa/skriva i lugn och ro.
Konkreta tips
Lästips
Systematiskt arbetsmiljöarbete, föreskrift
Analysera behovet av sekretess och vad det betyder för det nya arbetssättet. Var vaksam på olika sekretessnivåer och upprätta arbetsrutiner för hur sekretess ska hanteras.
Konkreta tips
Lästips
Offentlighets- och sekretesslagen
Dokumentation i verksamhet som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS
Eftersom flexkontoret ska vara papperslöst, är det nödvändigt med en väl utvecklad teknik som alla behärskar. Interaktionen mellan människa - teknik är därför extra viktig att tänka. När vi utformar tekniska system måste vi ta med människans förmågor och begränsningar i designprocessen. Missar vi det riskerar vi både produktivitetsförluster, minskad arbetsmotivation och ohälsa.
Konkreta tips
Lästips
Var noga med att följa lagrummen om arkivering. Om verksamheten t ex karaktäriseras av myndighetsutövning inom socialtjänst och omsorg måste dokumentation och arkivering följa föreskrivna krav, och därmed måste även arbetssättet passa för det föreskrifterna kräver.
Konkreta tips
Lästips
Dokumentation i verksamhet som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS