Pedagogisk Vision för Utbildningsmiljön vid institutionen
Vår utbildningsmiljö är baserad på tre grundprinciper. De representerar vår ambition och ställningstagande gällande de mest centrala temana inom folkhälsovetenskaplig utbildning, forskning, policy och praktik.
BildMarie Lindkvist
Grundprinciperna speglar innehållet i undervisningen på våra masterprogram och formuleras enligt följande:
Alla har rätt till hälsa och sjukvård
Hälsa är beroende av samhälle och miljö, och är formad av historien
Ojämlikheter och orättvisor hotar folkhälsan
Grundprinciperna är utgångspunkter för vår pedagogiska vision, som är inspirerad av begreppet transformativt lärande. Denna pedagogiska vision stöds av nära samspel mellan forskning och undervisning och vår betoning på både kvalitativ och kvantitativ metod. Visionen tar sitt praktiska uttryck i följande didaktiska strategier, som vägleder planeringen och genomförandet av vår undervisningsverksamhet:
Aktivt lärande från ett studentperspektiv
Kollaborativt lärande
Reflekterande synsätt på lärande
Vi använder den pedagogiska visionen, grundprinciperna och de didaktiska strategierna - och samspelet dem emellan - som användbara verktyg för att bedöma, reflektera över och utveckla vår utbildningsmiljö.