I implementeringsfasen är det viktigt att fortsätta att arbeta via en styrgrupp på rätt nivå i hierarkin. Dvs styrgruppen ska ha det formellt beslutande mandatet att genomföra projektet. Det ska vara fortsatt tydligt vem som äger förändringsprocessen och vem som har resurser och befogenheter att fatta olika beslut. Forskning visar att den goda arbetsplatsen bl.a. är tydlig vad gäller vem som har ansvar för vad, att den formella delegationsordningen tydlig och klar. Den "dåliga" arbetsplatsen, å andra sidan, karaktäriseras av en decentraliserad problemlösning där t.ex. beslut som är kopplade till hur finansieringen ska lösas skjuts neråt i organisationen. Om organisationen är otydlig och öppen föremål för olika tolkningar ökar konfliktrisken.
Konkreta tips
Lästips
Organisatorisk och social arbetsmiljö, föreskrift
Vägledning organisatorisk och social arbetsmiljö
Om konflikter och konflikthantering
Sociala relationer i arbetslivet
Härenstam, A. & Bejerot, E. (red.) (2010) Sociala relationer i arbetslivet. Malmö: Gleerups
Följ upp och utvärdera kommunikations- och informationsplanen runt projektet i implementeringsfasen. Planen kanske inte passar när man har kommit en bit in i övergången till flexkontor så revidera den om nödvändigt.
Konkreta tips
Lästips
Var tydlig med vilken roll konsulter ska ha och hur mycket de ska vara involverade under implementeringsfasen.
Konkreta tips
Lästips
Organisationsförändring och förändringsledarskap
Jacobsen, D.I. (2013) Organisationsförändring och förändringsledarskap. Lund: Studentlitteratur
Utvärdera kontinuerligt om organisationen har de resurser som krävs för att ro iland förändringen. Det gäller det personella, kompetensmässiga och ekonomiska. Håll emot önskemål om att starta andra resurskrävande projekt som inte är direkt kopplade till flexkontoret. Den är krävande nog som det är. Arbetsmiljölagstiftningen säger att arbetsgivaren ska se till att de arbetsuppgifter och befogenheter som tilldelas arbetstagarna inte ger upphov till ohälsosam arbetsbelastning. Det innebär att resurserna ska anpassas till kraven i arbetet.
Konkreta tips
Lästips
Organisatorisk och social arbetsmiljö, föreskrift
Organisationsförändring och förändringsledarskap
Jacobsen, D.I. (2013) Organisationsförändring och förändringsledarskap. Lund: Studentlitteratur
Framgångsrikt förändringsarbete: om individ och organisation i förändring.
Angelöw, B. (2010) Framgångsrikt förändringsarbete: om individ och organisation i förändring. Stockholm: Natur och kultur.
Utvärdera kontinuerligt om den verksamhet som flyttat till flexkontor verkligen passar i den tänkta miljön. Ha kontroll över vilka verksamheter och medarbetare som faktiskt befinner sig i lokalerna med avseende på t.ex. verksamhetens behov, beläggningsgrad, individuell anpassning och inomhusmiljö.
Se det inte som något negativt om inte alla verksamheter passar för flexkontor. Verksamheter som kräver mycket telefontid med känsliga samtal belagda med sekretess ska inte bedrivas i flexkontor då detta innebär negativa konsekvenser för produktivitet, att man kanske bryter mot lagstiftning och att den enskilda medarbetaren belastas med det som kallas samvetsstress. Att inse och verka för att verksamheten består av olika delar som har olika behov och därmed kanske behöver olika typer lokaler, är en styrka och vittnar om en organisation som bryr sig om och månar om sina medarbetare och verksamhetens kvalité.
Konkreta tips
Lästips
Offentlighets- och sekretesslag
Systematiskt arbetsmiljöarbete
I genomförandefasen blir det tydligt vad som fungerar bra och det som inte blev som man tänkt sig. I ett så stort projekt som att flytta verksamheten in i ett flexkontor kan man inte förutse alla konsekvenser, man måste vara beredd på att förändra och uppdatera riskbedömningarna.
Konkreta tips
Lästips