"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

GameDev on Campus – En helg för dig som vill skapa och spela!

När: 31 okt – 3 nov
Var: Universum, Umeå universitet

 

Vill du skapa ett spel tillsammans med andra i ett Game Jam eller vara med i ett LAN och tävla i CS:GO, Mario Kart och Tetris? Eller är du nyfiken på datavetenskap?

Detta är ett event för dig som är gymnasieelev, student, indiespelsutvecklare, spelintresserad, musiker eller grafiker; blivande och erfarna. Game Jam och LAN:et riktar sig till dig fyllt 16 år.

Game Dev on Campus är en del av Datavetenskaps 30 års firande under 2024 och anordnas i samarbete med Arctic Game, A Working Lab Umeå och LANbyCS (CS-sektionen, NTK).

Vad är ett Game Jam?

En Game Jam är ett event där deltagare skapar videospel från grunden. Målet är att testa saker och ha kul. Tidsbegränsningen leder ofta till roliga, oväntade och kreativa lösningar.

Hur lång tid tar det?

Game Jam varar i 48 timmar. Även om det inte låter som mycket tid, se till att du sover, äter och tar pauser!

Vem kan delta?

Alla över 16 år är välkomna! Tidigare erfarenhet av att skapa spel är INTE nödvändig. Om du älskar spel och vill prova att skapa ett, är detta eventet för dig.

Alla färdigheter som speldesign, programmering, skiss, projektledning och ljuddesign är användbara!

Testa att skapa ett spel på en helg
Träffa den lokala spelutvecklingscommunityn
Dela dina drömspelidéer med andra

Vad är ett LAN?

Ett LAN i detta fall är när man tar ett helt gäng personer som gillar att spela eller hitta på saker tillsammans och samlar dessa på ett och samma ställe, alla tar med sig bärbara eller sina gaming riggar, favoritstolar och mycket energidryck. Sedan ställer dit en rejäl nätverksswitch som alla kan koppla upp sig mot, och sedan spelar man och har kul tillsammas dygnet runt eller så läng man orkar!

LANbyCS anordnar denna gång Tävlingar i Minecraft, CS 2, League of Legends, Mariokart, Super Smarsh bros, Tetris 100, Geoguessr och flyga Pappersflygplan!

Vad händer och när?

Torsdag: kl 12-14.30
Lokal: Rotundan, Universum

Föreläsningar

12:00 - Välkomna till GameDev on Campus!

12:05-12:30 - Joel Fällbom (Future games),
The hidden psychology of level design

Learn how level designers are using UX-principles and the underlying psychology based concepts such as spotlight of attention, saliency and affordance to guide players through digital worlds

12:35-13:00 - Arzu Guneysu (Inst för datavetenskap),
Play Your Way to Better Health: The Power of Gamified Therapy and Training

Arzu Guneysu reveals how gamification transforms healthcare, using game elements like points and challenges to make therapy engaging and motivating, fostering a fun, patient-centered experience.

13:05-13:30 - Gustav Grund Pihlgren (Inst för datavetenskap),
AI för dataspelskaraktärer

Trots en explosion av AI forskning verkar fiender och karaktärer i dataspel lika dumma som alltid. Vad skiljer AI i dataspel från andra områden? Kan det kan vara smart att AI i dataspel är dum?

13:40-14:00 - Cezara Pastrav (Inst för datavetenskap),
Play with purpose: games as tools for exploring complex problems

Social simulations are used to reproduce real-life settings in order to obtain a better understanding of the social world, often tackling complex problems like the effects of policy intervention, urban planning, climate adaptation or crisis management. However, the more complex a simulation becomes, the more difficult it is to communicate the inner workings and explain the results to stakeholders. However, there are plenty of games out there just as complex as any of our simulations, if not more, and they manage this communication perfectly well. As such, we believe (serious) games could provide an immersive, interactive environment for stakeholders to experiment, collaborate, and explore solutions to complex real-world problems without real-world risks. Built on top of simulations of real-life dynamics and constraints, these games could allow players to adopt diverse perspectives, test hypotheses, and understand the impact of their decisions. This talk will go over a couple of work-in-progress games our research group is currently developing, in particular the development of a new green neighborhood in Umeå. Your feedback is welcome, both during the talk and during the hands-on workshop afterwards.

14:00-14:30 - Fortsätter som workshop efter föredraget

Fredag: öppnar 17:00
17:00 – Lokalen öppnar för att ställa i ordning datorer och utrustning

prel. 18:00 - Game jam startar
Anmäl dig själv, med en kompis eller som ett lag. Vi sätter ihop lag på plats.
Rekommenderad ålder från 16 år. Arrangör Arctic Game.

prel. 19:00 – LANbyCS startar
Ett LAN arrangerat av studenter.
Rekommenderad ålder från 16 år. Arrangör CS-sektionen (Umeå naturvetar- och teknologkår).

Lördag, hela dagen
Game jam och LANbyCS pågår

Söndag, stänger 13:00
– Inlämning av bidraget till Game jam

– LANbyCS stänger

– Presentation och prisutdelning av Game jam

Anmälan

Jag vill vara med! Var anmäler jag mig?
Ingen anmälan krävs för torsdagen. Först på plats gäller.

Anmälan för helgen görs till respektive aktivitet nedan. Se respektive anmälningssida för avgifter och information. Anmäl dig endast till en aktivitet.

Game jam: ANMÄLAN HÄR!

LANbyCS: ANMÄLAN HÄR!

Sov-möjligheter?
Det kommer finnas en begränsad yta (avskild) att sova i lokalen. Ta med sovsäck och liggunderlag.

För dig som vill sova lite bättre finns det flera hotell i centrala delar av Umeå och några få nära campus.

Sponsorer till eventet:

Många fina priser ha fåtts av:

Samarbetspartners

Senast uppdaterad: 2024-10-29