Få inbjudan direkt i din e-postlåda
Vill du få inbjudningarna till våra Idrottsluncher direkt till din mejl?
Anmäl dig till vår idrottslunchlista genom att skicka din mejladress till anna-Karin.eriksson@umu.se. Märk mejlet med ”idrottslunchlistan”.
Idrottshögskolans populärvetenskapliga idrottsluncher arrangeras tre till fyra gånger per termin. Föreläsningarna är välbesökta och publiken utgörs av såväl studenter, yrkesarbetande och pensionärer – alla är välkomna att delta!
Syftet med idrottsluncherna är att erbjuda senaste nytt inom idrottsforskning och utveckling på ett lättillgängligt sätt samt att skapa möten mellan olika idrottsintresserade; t ex forskare, lärare, studenter, aktiva, tränare och andra föreningsmänniskor.
Vi inleder med en föreläsning (kl. 11:30-12:15) i lokalen Luxemburg, IKSU Sport. Du som deltar fysiskt på föreläsningen har sedan möjlighet att äta en gemensam och subventionerad lunch på restaurangen Hansson & Hammar, IKSU Sport. Du betalar 50 kronor för lunchen, detta görs i anslutning till att du kommer till Idrottslunchen och du får då en lunchbiljett. Det är möjligt att betala via Swish, nummer 1232419737.
Du som inte har möjlighet att ta dig till lokalen Luxemburg kan se Idrottsluncherna live online istället via Umeå universitets webb. Du som anmäler dig till att ta del av föreläsningen digitalt får en länk skickad till dig dagen innan Idrottslunchen. Det går inte att se filmade Idrottsluncher i efterhand.
Vid frågor gällande anmälan vänligen kontakta:
Anna-Karin Eriksson, Idrottshögskolan, via mejl anna-karin.eriksson@umu.se eller telefon 090-786 67 29.
Vill du få inbjudningarna till våra Idrottsluncher direkt till din mejl?
Anmäl dig till vår idrottslunchlista genom att skicka din mejladress till anna-Karin.eriksson@umu.se. Märk mejlet med ”idrottslunchlistan”.
Laget före jaget – idrottens kollektivistiska dimensioner i ett historiskt perspektiv
Föreläsare: Johnny Hjelm, professor vid Institutionen för idé- och samhällsstudier
Tänk på dig själv, och skit i andra” – är ett av många av vår tids uttryck som sägs fånga det senmoderna samhällets individualism. Konkurrensen oss människor emellan är stenhård, på arbetsmarknaden och i det privata livet. Man ska, som det heter, skilja ut sig från mängden och framstå som intressant. Yta mer än innehåll, något hårdraget. En samhällssektor avviker däremot hävdar Jonny, nämligen idrotten i bred bemärkelse, här råder devisen ”laget före jaget”. Det gäller inte enbart lagbollidrotter, utan också individuella idrotter.
I sin föreläsning kommer Jonny, med stöd i forskning och egna 60-åriga idrottserfarenheter, ge exempel på den starka kollektivism som historiskt funnits och fortfarande finns inom idrotten. Jonnys normativa utgångspunkt är att idrotten i detta avseende utgör en samhällelig nyttig motkraft gentemot vår tids individualism.
Jonny Hjelm är professor vid Institutionen för idé- och samhällsstudier.
Gör din anmälan, senast 23 september, här
Hur (om)organiseras idrottsämnet efter implementeringen av 100 extra undervisningstimmar?
Föreläsare: Louise Lindkvist, filosofie doktor vid enheten för polisiärt arbete
Utformningen av idrottsämnet har alltid påverkats av påtryckningar från olika intressegrupper, och genom tiderna har många förändringar genomförts som ett resultat av dessa krav. Ett relativt nytt sådant initiativ till förändring skedde 2019 när regeringen beslutade att utöka antalet undervisningstimmar i idrottsämnet med 100 timmar.
Under föreläsningen kommer Louise Lindkvist lyfta fram några resultat från sin avhandling där hon undersökt detta initiativ och hur externa krav och interna anpassningar påverkar ämnets utveckling. Det övergripande syftet med avhandlingen var att förstå varför vissa delar av ämnet framstår tillsynes stabila medan andra är mer benägna att förändras, samt vilka konsekvenser detta får för ämnets utveckling.
Louise Lindkvist är filosofie doktor vid Enheten för polisiärt arbete och försvarade sin avhandling den 24 maj 2024 vid pedagogiska institutionen.
Gör din anmälan, senast 21 oktober, här
Fysisk prestanda och hälsa bland idrottsgymnasieelever
Föreläsare: Michael Svensson, Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering - avdelningen för Idrottsmedicin
Michael Svensson, docent i Idrottsmedicin, arbetar med två stora prospektiva forskningsprojekt med fokus på hälsa, fysiologiska faktorer och prestationsutveckling bland idrottsgymnasieelever.
Ett viktigt mål med forskningen är att identifiera och beskriva faktorer som främjar respektive motverkar hälsosam prestationsutveckling. Primärt fokus är unga tjejers hälsa och prestationsutveckling, vilket studeras utifrån ett interdisciplinärt perspektiv där psykologiska, fysiologiska och medicinska faktorer studeras.
Michael kommer presentera preliminära resultat från de två studierna som i vissa avseenden är alarmerande
Gör din anmälan, senast 25 november, här
Att lära till lärare i idrott och hälsa - ett ämne för alla barn och ungdomar
Föreläsare: Runa Westerlund, Filosofie doktor i pedagogik, vid Pedagogiska institutionen
Skolverkets kvalitetsrapporter och tidigare forskning har visat hur skolundervisning i idrott och hälsa kan göra att vissa elever känner sig exkluderade och att det finns en problematik med ojämlika villkor för lärande i ämnet. Lärare i ämnet idrott och hälsa behöver kunna se till att alla elever kan delta i undervisningen tillsammans och att de ses som lika mycket värda, oavsett behov och förutsättningar. Att bli lärare handlar om mer än att bara få kunskap i ett ämne och kunna använda den i sin undervisning. Det behövs därför forskning om hur idrottslärarnas tankar, känslor och vilja påverkar varför vissa kunskaper och förmågor som idrottslärare blir meningsfulla och andra inte.
Runa Westerlunds avhandling visar att studenter och idrottslärare vill ha en kritisk syn på sin undervisning och skapar mening genom känslomässiga upplevelser och olika förebilder. Samtidigt visar studien att de har svårt att granska, reflektera över och ifrågasätta normer. Resultaten påvisar att idrottslärarstudenter har svårt att parallellt utveckla egen rörelseförmåga och undervisningsförmåga, de behöver stöd för att kunna navigera dessa dubbla mål för utbildningen. Detta beror på deras tidigare erfarenheter av idrottsundervisning och föreställningen om att idrottsläraren själv ska vara en väldigt skicklig idrottare. Nyutexaminerade idrottslärare står inför många komplexa och utmanande situationer, men bristen på mentorsstöd gör att de måste hantera dessa till stor del på egen hand.
Runa Westerlund är Filosofie doktor vid Pedagogiska institutionen och försvarade sin avhandling 1 december 2023. Hon har tidigare arbetat som idrottslärare i grundskolan i närmare 20 år.
Gör din anmälan, senast 22 januari, här
Elitidrottselevers komplexa matvardag - hur ser den ut och hur stöttar skolorna?
Föreläsare: Ida Davidsson, doktorand vid institutionen för kost- och måltidsvetenskap.
Maten som elitidrottare äter spelar en avgörande roll för hälsan och prestationsförmågan under träning och tävling. Att hantera det ökade energi- och näringsbehov som uppstår vid idrottande på hög nivå, och samtidigt göra bra matval, kräver matkunnighet så som kunskaper om nutrition men också praktiska färdigheter. Matvardagen kan vara särskilt utmanande för unga i eget boende, något som är vanligt förekommande bland elitidrottselever. På elitidrottsgymnasierna (RIG och NIU) ges eleverna möjlighet att utveckla sina kunskaper om bland annat kost inom ämnet Specialidrott. Hur kostundervisningen fungerar och hur elever och lärare upplever den vet man i dag lite om då tidigare forskning på området är begränsad.
Ida Davidsson, doktorand vid institutionen för kost- och måltidsvetenskap i samarbete med forskarskolan inom det utbildningsvetenskapliga området, tar i sitt avhandlingsarbete ett nationellt grepp på hur elevernas matvardag och kostundervisningen fungerar samt hur skolorna möter elevernas behov. Hon studerar därmed både elever på elitidrottsgymnasier och lärare i ämnet Specialidrott. I samband med Riksidrottsförbundets årliga enkät till elever vid elitidrottsgymnasier 2023 inkluderades 20 kostrelaterade frågor om elitidrottselevers matvardag. Dessa frågor besvarades av närmare 8 000 elever. En nationell enkät till lärare i Specialidrott genomförs under vintern 2024 och längre fram planeras även en intervjustudie.
Under föreläsningen kommer avhandlingsarbetet att presenteras närmare tillsammans med preliminära resultat från elevenkäten.
Gör din anmälan, senast 18 mars, här.
Idrottsluncher ht-23
2023-09-06
MOVE4FUN, Gamification för att främja ungdomars motivation för fysisk aktivitet
Föreläsare: Paul Davis, Institutionen för psykologi
Enligt WHO är 81% av ungdomar i åldrarna 11–17 år inte tillräckligt aktiva. Samtidigt visar siffror att 76–93% av svenska barn och ungdomar i åldrarna 11-16 år spelar spel på sina mobiltelefoner. MOVE4FUN är ett EU finansierat projekt som syftar till att förbättra fysisk aktivitet bland ungdomar i hela Europa via ett innovativt, evidensbaserat innehåll som erbjuds i form av en mobilapplikation.
Paul Davis, professor i psykologi vid Umeå universitet, redogör för hur teorier om motivation kan användas tillsammans med dagens teknik för att främja fysisk aktivitet. Pauls föreläsning beskriver hur forskare och ungdomar, i såväl Umeå som i hela Europa, arbetar tillsammans för att designa och utveckla en mobilapp för att göra rörelser roliga och främja ett livslångt intresse för fysisk aktivitet.
Föreläsningen ges på engelska.
2023-10-18
Tränings-och matchbelastning med hjälp av GPS mätning och upplevd ansträngning för 15-19 åriga flicklandslagsspelare
Föreläsare: Helena Andersson, Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering
De fysiska krav som ställs på damfotbollsspelare under match ökar hela tiden. Det blir därför viktigt att förbereda unga spelare på de fysiska förutsättningar som krävs att bli elitspelare för att hänga med i utvecklingen men även att förebygga skador. Genom att mäta en spelares rörelsemönster under träning och match med hjälp av GPS kan man få en uppfattning om det externa fysiska arbete som utförs. Därtill kan man registrera spelarens upplevda ansträngning under ett träningspass för att mäta den interna belastningen. Genom de två måtten kan man följa en spelares träningsbelastning över tid samt jämföra nationella matcher med internationella landskamper.
Helena Andersson kommer i denna föreläsning att delge några resultat från projektet med flicklandslagsspelare där man undersöker hur både den externa och interna träningsbelastningen är under en veckas träning jämfört med match. Projektet som helhet ingår i ett större projekt som är initierat och finansierat av Svenska Fotbollförbundet och UEFA.
Helena Andersson är lektor i Idrottsmedicin vid Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering. Hon är ledamot i Svenska Fotbollförbundets medicinska kommitté och har uppdrag som fysexpert inom UEFA och FIFA.
2023-11-29
Foten i fokus
Föreläsare: Eva Tengman, Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering
Prevalens av fotbesvär bland den vuxna populationen är hög, framför allt hos personer med fotbelastande yrken men även hos idrottsaktiva.
Under föreläsningen kommer Eva Tengman att dela med sig sina erfarenheter från forskningsprojektet ”Foten i fokus” och lyfta en del vanliga besvär från foten. Det övergripande syftet med projektet är att utveckla tester och träning vid fotrelaterade besvär. I forskningsprojektet ingår litteratursammanställning, reliabilitetsstudier/utveckling av fotspecifika tester, intervjustudie samt pilotstudie om träning av fotspecifika muskler. Projektet är ett samarbete mellan fysioterapeuter, ergonom och fotkirurg och har fått medel från Strategiska forskningsområdet vårdvetenskap och Idrottshögskolan. Välkomna att höra mer om foten!
Eva Tengman, Lektor vid Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering, enheten fysioterapi.
Idrottsluncher vt-23
2023-01-18
Lärstyrka hos specialidrottselever som förutsättning för talangutveckling
Föreläsare: Anna Renström, Pedagogiska institutionen
Lärstyrka handlar om att individen förhåller sig till undervisning på ett sätt som ger ökade möjligheter att lära. Det kan exempelvis handla om att tåla motgångar i lärandet och att kunna uppfatta vad undervisningen fyller för nytta för mig och min utveckling. Sådana färdigheter kan vara särskilt viktiga för idrottare som valts ut till en talangmiljö där förväntningar på utveckling och lärande är höga. Föreläsningen ger exempel på hur lärstyrka kan ta sig uttryck och spela för roll i talangutveckling.
Anna Renström kommer i denna föreläsning delge några resultat från ett etnografiskt projekt som fokuserat på undervisning av specialidrottselever vid ett fotbollsgymnasium (NIU, Nationellt godkänd idrottsutbildning). Projektet som helhet undersöker hur fotbolls-NIUn kan påverka utvecklingen mot elitfotbollsspelare och hur denna utbildningsform bidrar i Svenska Fotbollsförbundets talangutveckling som helhet.
Anna Renström är adjunkt och doktorand vid Pedagogiska institutionen.
2023-03-29
Kan tidsperspektiv och tidsbedömning påverka fysisk aktivitet och idrottsprestationer?
Föreläsare: Michael Trotter, Institutionen för psykologi
Michaels presentation kommer att täcka ett postdoktoralt forskningsprojekt vid institutionen för psykologi om ämnet tid. Två aspekter av vår tidsuppfattning, tidsperspektiv och tidsuppskattning kommer att behandlas i relation till hälsa och prestation. För det första kommer tidsperspektiv (framtid, nutid och dåtid) och hälsa att utforskas. En undersökning av tidsperspektivets påverkan på fysiskt aktivitetsbeteende hos äldre vuxna kommer att presenteras. Därefter kommer tidsuppfattning, genom tidsbedömning, att undersökas i en studie som undersöker förhållandet mellan ansträngning och trötthet och tidsbedömning och pacing hos elitidrottare.
Michael Trotter är postdoktoral forskare vid psykologiska institutionen i Umeå. Michael kommer ursprungligen från Brisbane i Australien och disputerade vid Queensland University of Technology. Michael arbetar nu som en del av den idrottspsykologiska profilgruppen vid institutionen för psykologi och utforskar hur tid kan påverka hälsobeteenden och idrottsprestationer.
2023-05-24
Umeås väg till Idrottslig framgång! Dubbla karriärer – röda tråden från gymnasiet till akademiska studier.
Föreläsare: Pernilla Eriksson, Idrottshögskolan, och Henrik Ragnvaldsson, Umeå Elitidrottsgymnasium
Pernilla Eriksson är projektledare för Riksidrottsuniversitetet och områdeschef på Idrottshögskolan vid Umeå universitet och Henrik Ragnvaldsson är rektor på Umeås Elitidrottsgymnasium vid Maja Beskows gymnasium. Tillsammans berättar de om hur Umeå arbetat med Dubbla karriärer – elitidrott och studier med individen i fokus.
Pernilla och Henrik kommer under denna idrottslunchföreläsning att beskriva syftet och målet med Dubbla karriärer. De kommer även att lyfta fram hur Idrottshögskolan och Umeås elitidrottsgymnasium samarbetar med det lokala föreningslivet för att nå målet - att vara vinnare i det korta och långa loppet. Dessutom kommer ett praktiskt exempel, från en av de lokala elitidrottsföreningarna, gällande hur det fungerar med Dubbla Karriärer att lyftas fram.
Fakta:
Umeå universitet är ett av Sveriges största idrottsuniversitet och är sedan hösten 2015 ett Riksidrottsuniversitet. Drygt 200 elitidrottsstudenter finns vid Umeå universitet. De representerar cirka 30 olika idrotter och studerar på över 50 olika utbildningsprogram. Umeå elitidrottsgymnasium är Sveriges näst största Elitidrottsgymnasium med 400 elever inom 14 idrotter.