"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

School digitalisation in Sweden – governance and policy translation in a decentralised K-12 education context

Ulrika Gustafsson, doktorand i forskarskolan GRADE, svarar på fem frågor.

 

Vad handlar avhandlingen om?

Avhandlingen handlar om styrning och tolkning av skolans digitalisering i Sverige, som grundar sig på den nationella strategin som var satt att gälla 2017--2022. Avhandlingen tar upp kontextens betydelse för den här processen och utforskar betydelsen av svensk skolas decentraliserade styrningsmodell.

Varför är det viktigt att studera detta ämne?

I den nationella strategin framgick vikten av att svensk skola både möjliggör en hög digital kompetens hos barn och elever, och erbjuder en likvärdig tillgång och användning av digital teknik. Vad min forskning erbjuder är bättre kunskap om betydelsen av olika kontextuella förutsättningar, ex. att vara en liten kommun, i arbetet med skolans digitalisering utifrån den nationella strategin.

Vad innebär resultaten?

Resultaten innebär ett synliggörande av styrkor och svagheter i arbetet med skolans digitalisering utifrån hur skolan styrs. Det i sin tur kan möjliggöra mer insiktsfulla diskussioner om olika alternativ för arbetet på olika organisatoriska nivåer; alltså både på nationell nivå och lokalt ute i svenska kommuner.

Är det något i resultaten som förvånar dig?

Något som förvånar är skillnaden i hur olika kommuner tar sig an arbetet med skolans digitalisering. Vissa förlitar sig i första hand på att lärare och rektorer själva klarar av att hantera det här arbetet, andra tar sig an omvälvande transformativa processer med nya samarbeten och förändrade ledarskapsmodeller, och så ytterligare de som brottas med svårigheter att ens komma igång med ett riktat arbete i fråga om skolans digitalisering.

Var det en spännande studie att göra och varför?

Kanske inte spännande, men intressant och givande. Många av deltagarna i avhandlingens fyra empiriska undersökningar var verkligen intresserade av resultaten som framkom. Det känns förstås jättebra! Det signalerar ju också behovet av vidare forskning inom det här området. Något jag hoppas kunna bidra med i framtiden.

Disputation Ulrika Gustafsson, 13 december, 2024

Avhandlingens titel
School digitalisation in Sweden: governance and policy translation in a decentralised K-12 education context

Disputation
Ulrika Gustafsson försvarar sin avhandling 13 december 2024, kl. 13:00, Umeå universitet.
Zoom: https://umu.zoom.us/j/9203643013

Senast uppdaterad: 2024-11-27