Forskningsprojekt
Praktiknära forskning i samverkan mellan universitet och skola
Forskare och lärare kartlägger och analyserar tillsammans utvecklingsbehov av yrkeslärarprogrammet, yrkesprogram och handledarutbildning, relaterat till grön omställning och social hållbarhet.
Den övergripande gemensamma forskningsfrågan är: Hur skapas hållbarhet i yrkesutbildning? Vilken besvaras genom följande tre delområden: 1) flexibla ingångar till yrkeslärarutbildning, 2) kollegialt samarbete mellan skola, yrkeslärarutbildning och arbetslivets aktörer, samt 3) normkritiskt arbete i yrkesprogram. Eftersom ansatsen är aktionsforskning ingår dubbla mål mot både skolutveckling och forskning såsom visas nedan.
Tre aktiviteter
1. Introduktionsutbildning (IU) för presumtiva yrkeslärarstudenter Skolutvecklingsmål: utveckla och genomföra introduktionsutbildning för ökad rekrytering Forskningsmål: Flexibla ingångar till yrkeslärarutbildning
2. Handledarutbildning (HLU) för arbetslivets APL-handledare och yrkeslärare Skolutvecklingsmål:Utveckla handledarutbildningens innehåll och form för ökad kvalitet i APL Forskningsmål: Kollegialt samarbete mellan skola, yrkeslärarutbildning och arbetslivetets aktörer
3. Kompetensutveckling för lärare i yrkesprogram Skolutvecklingsmål: Utveckla kunskaps- och metodbank inom normkritisk pedagogik för en inkluderande skola Forskningsmål: Normmedvetna arbetssätt via kollegialt lärande i yrkesutbildning
Medverkande institutioner och skolhuvudmän: Pedagogiska institutionen, Skellefteå kommun
Om ULF
ULF -utbildning, forskning och lärande - och är en verksamhet ska utveckla och pröva hållbara samverkansmodeller mellan akademi och skola vad gäller forskning, skolverksamhet och lärarutbildning.