Forskningsprojekt
Centrum för utvärderingsforskning har Skolverkets uppdrag att utvärdera effekter av Läslyftet, en satsning på att utveckla kollegialt lärande för att förbättra elevers språk- läs- och skrivutveckling. Utvärderingen genomförs av forskare från fyra lärosäten.
Syftet med utvärderingen är att ta fram kunskap som möjliggör förbättringar av Läslyftet och som kan vara till nytta för Skolverket och för huvudmän i genomförandet av liknande satsningar. Detta syfte ska nås genom att undersöka om Läslyftet lett till önskade effekter och söka förklaringar till resultaten.
Astrid Roe, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo
Projektbeskrivning
I utvärderingen söks bl.a. svar på följande: I vilken mån och hur förändrar Läslyftet lärarnas undervisning med avseende på läs- och skrivprocesser? I vilken mån och hur kan observerade förändringar i undervisningen knytas till exempelvis det kollegiala lärande som organiseras inom ramen för Läslyftet? Vilka avtryck lämnar Läslyftet efter att det avslutats på lärarnas kollegiala lärande och på lärarnas undervisning?