"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Utvärdering av tjänsten 1177 direkt för bedömning av hälsoproblem via internet

- rekommenderad vårdnivå, följsamhet till råd och användarerfarenheter.

Doktorandprojekt Detta är ett doktorandprojekt med fyra delstudier, vilket i sin tur är del av forskargruppen "ELECTS", finansierat via Vetenskapsrådet och Umeå Universitet.

Inom svensk primärvård pågår sedan 2023 införandet av en digital tjänst, 1177 direkt, för triagering av medicinska besvär, det vill säga bedömning och rekommendation kring lämplig vårdnivå. Tidigare forskning avseende digitala triageringsverktyg är otillräcklig för att bedöma systemens diagnostiska noggrannhet och patienternas användarerfarenheter, och det saknas randomiserade jämförelser i ordinarie sjukvårdsmiljö. Vårt syfte är att utvärdera detta digitala triageverktyg jämfört med sedvanlig telefontriagering utförd av sjuksköterskor via sjukvårdsrådgivningen 1177.

Doktorand

Ylva Åström
Forskarstuderande
E-post
E-post

Projektöversikt

Projektperiod:

Startdatum: 2024-06-24

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin

Forskningsområde

Folkhälsovetenskap och hälsovetenskap

Projektbeskrivning

Bakgrund:

Digitala triageverktyg används i allt större utsträckning globalt, där patienter själva kan utvärdera sina hälsobesvär via internet och få råd kring lämplig vårdnivå, så kallat triage. I Sverige införs nu ett nationellt digitalt triageverktyg – 1177 direkt. Triageutfallet vid både telefontriagering och via 1177 direkt är någon av brådskandegraderna 1–5, där 1 innebär omgående bedömning (via 112), 2 skyndsamt (inom någon till några timmar), 3 närmaste dygnet, 4 vardag närmaste tiden (1 vecka) och 5 avvakta, där patienten även erhåller egenvårdsråd.
 
Digitala triageverktyg kan öka tillgången till jämställd hälso- och sjukvård på ett kostnadseffektivt sätt, samtidigt som patienterna blir nöjdare och behovet av att söka primärvård minskar. Dock finns det en oro för att de digitala systemen inte är tillräckligt medicinskt säkra, och det saknas randomiserade jämförelser av hur de används i klinisk vardag. Dessutom saknas kunskap kring patienternas följsamhet till de råd som ges, samt kring patientupplevelsen av digitaliserat triage inklusive egenvårdsråd.
 
Metod:

Detta doktorandprojekt inkluderar fyra delstudier:
1. Randomiserad kontrollerad studie (n=2200) för att utvärdera om andelen patienter som hänvisas till egenvård via det digitala triageverktyget är jämförbart med andelen via telefonrådgivning av sköterska på 1177.
2. Uppföljning av patienterna i RCT:n efter 7 dagar för att utvärdera följsamheten till de råd de fick vid triagetillfället.
3. Kvalitativ intervjustudie med patienter (n=15–20, alla brådskandegrader 1–5) i 1177 Direkt-armen avseende deras erfarenheter av digitaliserat triage.
4. Kvalitativ intervjustudie med patienter (n=15–20, endast brådskandegrad 5) i 1177 Direkt-armen för att utforska upplevelsen av att få automatiserade egenvårdsråd.

Huvudhandledare

Malin Sjöström
Universitetslektor, specialistutbildad läkare
E-post
E-post

Biträdande handledare

Gunnar Klein
Gästprofessor, Mittuniversitetet
E-post
E-post
Anna Lindam
Övrig/annan befattning
E-post
E-post
Senast uppdaterad: 2025-01-21