Tjänstedesign som verktyg för att samskapa nya vägar till innovation – hur Socialstyrelsen i framtiden kan främja innovationsförmågan inom socialtjänsten
Forskningsprojekt
Socialtjänsten i Sverige står för inför stora utmaningar, såsom effekter av ökad migration, en förändrad befolkningsstruktur som i framtiden kommer medföra en stor andel äldre i behov av vård- och omsorgsinsatser och svårigheter med kompetensförsörjningen.
Jämförande internationella studier har också visat på ett otillräckligt fokus på individens och anhörigas behov och preferenser samt stor förbättringspotential när det gäller att se individen som medaktör. Det finns ett stort behov av innovationer på fler olika nivåer som kan möta framtidens utmaningar inom socialtjänsten.
Projektet syftar till att främja förmåga till innovation och undanröja hinder för innovation inom socialtjänsten genom att socialtjänsten tillsammans med Socialstyrelsen samskapar nya vägar till innovation. Målet är att under projekttiden utforska nya möjliga sätt att förnya socialtjänsten i samarbete med Socialstyrelsen samt att vetenskapligt följa upp implementeringen, före, under och efter.
Frågeställningar kopplade till den vetenskapliga uppföljningen är: (1) hur upplevde deltagarna från respektive organisation processen att samskapa innovationer, (2) vilka strukturella hinder för innovation fanns före, under och efter projektet och (3) vilka effekter hade projektet på respektive verksamhet (t ex kostnadseffektivitet, brukarcentrering, måluppfyllelse).