Teknikens utveckling som ämnesinnehåll i grundskolans teknikundervisning
Doktorandprojekt
Teknik har funnits som obligatoriskt ämne i den svenska grundskolan sedan början av 80-talet. Det har dock funnits problem med att etablera ett stadigt ämnesinnehåll.
Enligt skolinspektionens ämnesgranskning från 2014 är problemet särskilt uttalat vad gäller kunskap om teknikens utveckling och i den senare delen av grundskolan. Mitt avhandlingsarbete ska bidra med perspektiv på denna problematik.
Projektöversikt
Projektperiod:
Startdatum: 2016-09-01
Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet
Då området inte varit föremål för tidigare svenska studier kommer angreppssättet vara brett och röra sig över både transformerings- och realiseringsarenan. Preliminärt planerar jag att göra delstudier inriktade mot att beskriva hur ämnesområdets teorier beskrivs i forskningslitteraturen, i vilken mån dessa teorier påverkat teknikläromedel, tekniklärares egna kunskaper samt hur lärare tidsmässigt strukturerar teknikundervisningen i ämnesområden. Ambitionen med den avslutande delstudien är att gemensamt med några tekniklärare göra ett undervisningsförsök med målsättningen att ge kunskap om explicit undervisning i vissa av ämnesområdets teorier.