Styrning i svenska kommunala utbildningsförvaltningar: Mellanchefers autonomi och inflytande
Doktorandprojekt
I centrum för doktorandprojektet står mellanchefer i svenska kommunala utbildningsförvaltningar. I projektet undersöks vad mellancheferna gör och vilket mandat de har att utföra sitt arbete.
Syftet med avhandlingen är att studera mellanchefer i svenska kommunala utbildningsförvaltningar och deras inflytande på skolans styrning. I projektet studeras vad mellanchefer gör och vad som tillåter dem att göra det. Institutionell struktur och normer förväntas påverka autonomi och i förlängningen skolans styrning. Autonomi är inneboende i den svenska administrativa modellen och projektet har för avsikt att reda ut hur mellanchefer kan använda, och faktiskt använder, sin autonomi.
Doktorand
Linn AntonssonAdministratör, utbildning (tjänstledig), doktorand
Doktoranden arbetar vid Statsvetenskapliga institutionen och Centrum för skolledarutveckling och är kopplad till Forskarskolan inom det utbildningsvetenskapliga området (FU).