Struktur, kultur, ledarskap – förutsättningar för framgångsrika skolor?
Forskningsprojekt
I projektet "Struktur, kultur, ledarskap – förutsättningar för framgångsrika skolor?" är huvudsyftet att studera skolor som anses vara särskilt framgångsrika.
De framgångsrika skolorna jämförs med ordinära skolor utifrån begreppen ledarskap, struktur och kultur.
Monika Törnsén, Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet
Projektbeskrivning
Huvudsyftet i detta projekt är att studera skolor som anses vara särskilt framgångsrika och jämföra dess ledarskap, struktur och kultur med ordinära skolors. Den centrala frågan är vilken betydelse ledarskapet har för att skapa en balans mellan de strukturförändringar som skolan genomgår och det lärande och nytänkande som dessa förändringar kräver. Härvid sätts fokus på ledarens förmåga att i skolans utveckling skapa en samklang mellan förändringar i dess struktur och kultur. Projektet har studerat 24 skolor i 12 kommuner.