Bild på en vänligt sinnad robot och en flicka som utstrålar glädje

Bild: Adobe Stock

Strategier för autonoma system som löser tvetydigheter i interaktionen mellan människa och system

Forskningsprojekt Vi studerar hur robotar och autonoma fordon bättre kan förstå den miljö vi lever i, och gör det på så sätt möjligt för ett system att lösa missförhållanden mellan hur systemet ser världen – och hur användaren ser den. Målet är att utveckla en uppsättning strategier för att lösa fel och tvetydigheter i interaktioner för vissa scenarier.

I takt med att hushållsrobotar, självkörande fordon och smarta appar i våra mobiltelefoner nu börjar införas i allt större utsträckning kommer de snart att bli en del av vår vardag. Utvecklingen kommer dock att bero på hur väl systemen fungerar och på i vilken utsträckning vi människor litar på, och vill samarbeta med dem.

Projektansvarig

Kai-Florian Richter
Universitetslektor

Projektöversikt

Projektperiod:

2023-01-01 2026-12-31

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Institutionen för datavetenskap

Externa finansiärer

Vetenskapsrådet

Projektbeskrivning

I det nya forskningsprojektet "Strategies for autonomous systems to resolve ambiguities in human-system interaction", vilket finansieras med 3 700 000 kronor av Vetenskapsrådet, kommer forskarna att studera hur robotar och autonoma fordon bättre kan förstå den miljö vi lever i. De vill göra det möjligt för ett system att lösa missförhållanden mellan hur systemet ser världen – och hur användaren ser den. Målet är att utveckla en uppsättning strategier för att lösa fel och tvetydigheter i interaktioner för vissa scenarier.

Externa finansiärer

Senast uppdaterad: 2024-09-19