"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Stöd till studier som ett sätt att investera i unga vuxna med psykisk ohälsa?

Forskningsprojekt Utbildning och arbete är centralt för ungas inträde och etablering i vuxenlivet men för unga med psykisk ohälsa uppstår särskilda utmaningar. Den här studien undersöker implementering av Supported Education, SEd, en metod för konkret stöd för att skapa bättre förutsättningar att nå framgång i olika utbildningssammanhang och akademiska miljöer.

Med projektet "Investera i unga vuxna med psykisk ohälsa. Karriärrelaterade resultat och ansvar i det svenska välfärdssystemet" undersöks 1) effekterna av stöd till studier, dels avseende studie- respektive arbetsmarknadsaktivitet, dels stödmottagares mående och uppfattad livskvalitet, 2) en programtrohetsskala, 3) ledningspersoners syn på ansvar för stöd till unga vuxna med psykisk ohälsa och organisationens förutsättningar för att implementera en metod som ger integrerat stöd till studier och arbete.

Projektansvarig

David Rosenberg
Universitetslektor
E-post
E-post
Telefon
090-786 66 06

Projektöversikt

Projektperiod:

2021-10-01 2025-06-30

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Institutionen för socialt arbete

Forskningsområde

Socialt arbete

Externa finansiärer

Forte

Projektbeskrivning

Utbildning och arbete är centralt för ungas inträde och etablering i vuxenlivet. Så är det också för unga med psykisk ohälsa - men för dem uppstår särskilda utmaningar, inte minst när det kommer till att etablera sig på arbetsmarknaden. Många av dessa utmaningar kan överkommas med individanpassat stöd, men trots att det finns kunskap om sådana stöd har de inte implementerats i särskilt stor utsträckning. Två kunskapsbaserade metoder för individanpassat stöd är IPS, stöd till arbete (Individual Placement and Support) och SEd, stöd till utbildning (Supported Education). IPS har god evidens men ett flertal studier visar att över tid kan relationen till en arbetsmarknad som ställer allt högre krav om formella meriter vara skör. Det finns mycket som talar för att stöd att fullgöra en utbildning leder till en över tid mer hållbar position på arbetsmarknaden, och att formella meriter som betyg och examensbevis också skapar möjligheter till framtida karriärutveckling. SEd är en metod som syftar till att nå framgång i olika utbildningssammanhang och akademiska miljöer. Metoden inriktar sig på stöd till unga vuxna i beslut och val kring karriärmöjligheter genom att erbjuda specifik sakkunskap, konkret stöd och samordning med psykiatrisk vård och omsorg.

Studiens syfte och delstudier

I studien undersöks resultat och effekter av integrerad IPS/SEd-verksamhet för unga vuxna med psykisk ohälsa. Detta görs genom att tre delstudier som samlar olika former av data:

1) en utvärdering av användbarheten av en nyutvecklad programtrohetsskala (gruppdiskussioner),

2) en effektstudie i syfte att följa hur det gått för personer som tagit del av verksamheten (självrapporterade bedömningsinstrument och loggböcker) samt

3) en intervjustudie med ledningspersoner i syfte att skapa kunskap om organisationens förutsättningar och resonemang vid implementering av en verksamhet som ger integrerat stöd till studier och arbete.

Studien bedrivs vid sju verksamheter runtom i Sverige.

Webbsidor relevanta för projektet

Forskningsprojekt vid Umeå univeristet: Hur kan en evidensbaserad praktik förverkligas i svenska glesbygdskommuner? Utveckling och utvärdering av en modell för implementering av nationella riktlinjer för stöd och behandling vid schizofreni

Centrum för evidensbaserade psykosociala insatser (CEPI)

The IPS Employment Center

Uppdragsutbildning

Inom projektet bedrivs också en uppdragsutbildning. Här kan du läsa mer om kursen Stöd i studier (Supported Education) - Principer, färdigheter och strategier för att utveckla karriärinriktat stöd till unga vuxna med psykisk ohälsa

Externa finansiärer

Senast uppdaterad: 2024-09-17