Spädbarns utveckling: Nya screeningmetoder och effekten av nutrition

Doktorandprojekt Det övergripande syftet med avhandlingen är att utvärdera nya metoder för tidig bedömning av strukturell hjärnskada och kognitiv funktion hos spädbarn. Arbetet omfattar två metoder: analys av neurofilament light (NfL) i serum samt undersökning med functional near-infrared spectroscopy (fNIRS).

Sjukdomar under neonatalperioden och nutrition under spädbarnstiden är av central betydelse för hjärnans utveckling. Identifiering av tidiga markörer för neurologisk skada och avvikande utveckling skulle ha stort värde för användning i studier och tydligare prognostisk information till föräldrar när det gäller barnets förväntade utveckling. Tidig upptäck av avvikelser och/eller ökad risk för avvikelser är även värdefullt för möjligheten att individualisera stödinsatser och uppföljning under barnets uppväxt.

Forskarstuderande

Sara Olivecrona
Forskarstuderande

Projektöversikt