"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Sökandet efter professionell digital kompetens i svensk lärarutbildning - ett kvalitativt multi-nivå projekt

Forskningsprojekt Sverige av idag genomsyras av inbäddad digital teknik likt generativ AI och kroppsnära teknik. Dagens elever ska lämna skolan som digital kompetenta och med förmågan att på ett adekvat vis utöva ett digitalt medborgarskap. Svensk lärarutbildning har här en nyckelroll vad gäller att skapa förutsättningar för blivande lärare att utveckla en professionell digital kompetens (PDK) som kan främja sina framtida elevers utveckling av sin digitala kompetens.

Projektansvarig

Projektöversikt

Projektperiod:

2025-01-01 2028-12-31

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Pedagogiska institutionen

Forskningsområde

Pedagogik

Externa finansiärer

Vetenskapsrådet

Projektbeskrivning

Lärare behöver en professionell digital kompetens (PDK) för att kunna arrangera digitalt impregnerade undervisnings- och lärmiljöer där elever ur ett demokratiperspektiv lär sig att till exempel förstå logiken bakom algoritmer eller avkoda 'fake news'. Lärare behöver kompetens att möjliggöra för elever att lämna skolan som digital kompetenta och med förmågan att på ett adekvat vis utöva ett digitalt medborgarskap. Denna utveckling av det svenska samhället för blicken mot hur svensk lärarutbildning av idag hanterar frågan om blivande lärares PDK.

I ljuset av denna samhällsutveckling är syftet med projektet att studera hur lärarutbildningen på flera nivåer stödjer lärarstudenters utveckling av PDK i en utsträckning som tillåter dom att utveckla elevernas digitala kompetens och ett tidsenligt digitalt medborgarskap. Projektet pågår mellan 2025–2028 och kommer fortlöpande att samla in och analysera data från tre nivåer i svensk lärarutbildning. Från ledningspersonal, lärarutbildare och lärarstudenter. Projektet kommer att genomföra tre olika delstudier, en på respektive nivå. Data kommer att samlas in ifrån totalt 20 lärarutbildningar i Sverige som erbjuder Grundlärarprogrammet 4–6.

Resultaten i projektet kommer vara ytterst relevanta för forskare inom det utbildningsvetenskapliga kunskapsområdet, för rektorer och föreståndare i svensk lärarutbildning, för lärarutbildare och lärarstudenter, för policymakare samt för personal i svensk grund- och gymnasieskola.

Externa finansiärer

Senast uppdaterad: 2025-01-29