Skolmusikalen – om kunskapsutveckling och genuskonstruktion i ett skolprojekt
Doktorandprojekt
Mitt avhandlingsarbete handlar om skolmusikalen i ett undervisningssammanhang.
Det är en populär verksamhet och varje år produceras en mängd skolmusikaler runt om i landet med engagerade barn och ungdomar som medverkar inför en stor publik. Mitt övergripande syfte är att med utgångspunkt från ett skolmusikalprojekt undersöka hur och i vilken form kunskap utvecklas och hur genus konstrueras i en ämnesövergripande pedagogisk verksamhet och vilken roll denna verksamhet får i en skolkontext.
Syftet knyts till följande forskningsfrågor: På vilket sätt uppstår och utvecklas lärande hos eleverna och hur ser lärandet ut? Hur går det att förstå ett skolmusikalprojekt i relation till annan skolverksamhet? Hur konstrueras genus i ett skolmusikalprojekt? Min teoretiska utgångspunkt är Lev Vygotskijs sociokulturella teori och Basil Bernsteins teoretiska ramverk.
Huvudhandledare: Professor Per-Olof Erixon Biträdande handledare: Universitetslektor Tommy Strandberg, Universitetslektor Manfred Scheid