"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Skolledares kontroversiella frågor

Controversial Issues in Leadership (CVIL)

Forskningsprojekt Det övergripande syftet med projektet är att stärka forskningsmiljön på Centrum för skolledarutveckling genom att skapa nya arenor där forskning, teori, praktik och undervisning kan mötas.

I den första fasen bedriver vi forskning genom att undersöka vilka kontroversiella frågor svenska rektorer möter i sitt yrke. I den andra fasen utvecklar vi praktiknära forskning genom att arbeta tillsammans med rektorer kring kontroversiella frågor. Rektorerna ingår i ett nätverk och vi genomför digitala möten och fysiska träffar under ett läsår. I den tredje fasen används forskningsresultaten och det gemensamma lärandet från samverkan med rektorsnätverket som grund för utbildning av rektorer inom till exempel rektorsprogram och framtida professionsprogram för rektorer och lärare.

Projektansvarig

Björn Ahlström
Universitetslektor
E-post
E-post
Telefon
090-786 55 41

Projektöversikt

Projektperiod:

2022-01-01 2025-12-31

Finansiering

Studien är samfinansierad av Lärarhögskolan och Centrum för skolledarutveckling vid Umeå universitet.  

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Centrum för skolledarutveckling, Statsvetenskapliga institutionen

Forskningsområde

Utbildningsvetenskap

Projektbeskrivning

Det övergripande syftet med projektet är att stärka forskningsmiljön på Centrum för skolledarutveckling genom att skapa nya arenor där forskning, teori, praktik och undervisning kan mötas.

I den första fasen har vi undersökt vilka kontroversiella frågor svenska rektorer möter i sitt yrke. Vi har utgått ifrån en bred definition, att kontroversiella frågor kan i bred bemärkelse definieras som sådana frågor som väcker starka känslor och skapar spänningar i såväl samhälle som i skolors och förskolors vardagspraktik.

Vi har i ett inledande skede samlat in kontroversiella frågor från rektorer vid alumnikonferenser som Centrum för skolledarutveckling har anordnat. Vi har också genomfört 26 individuella intervjuer och en uppföljande workshop med rektorer från olika skolformer, olika delar av landet, och med olika huvudmannaskap. Vi har utgått ifrån ett utforskande, induktivt förhållningssätt med frågor som exempelvis:

  • Vilka kontroversiella frågor är viktigast för dig just nu som rektor?
  • Vilka är de kontroversiella frågor som du har haft tidigare?
  • Finns det kontroversiella frågor kopplade till aktörer inom och/eller utanför organisationen?
  • Ytterligare fokus: Hur hanterar rektorer kontroversiella frågor?

I den andra fasen utvecklar vi praktiknära forskning genom att arbeta tillsammans med rektorer kring kontroversiella frågor. Det sker delvis genom anordnandet av workshops och seminarier vid olika konferenser som rektorer deltar på, dels genom ett upparbetat samarbete med rektorer i ett geografiskt nätverk som vi genomför digitala möten och fysiska träffar med under läsåret 2024/2025. Vi utgår ifrån frågeställningar som grundar sig i rektorernas praktik och vi betonar vikten av erfarenhetsutbyte, särskilt eftersom rektorsprofessionen kan vara en ensam position.

I den tredje fasen kommer forskningsresultaten och det gemensamma lärandet från samverkan med rektorsnätverket att användas som grund för utbildning av rektorer inom till exempel rektorsprogram och framtida professionsprogram för rektorer och lärare.

Senast uppdaterad: 2024-11-06