"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Samspel mellan ord och symboler i matematikundervisning med fokus på lärande av likhet

Forskningsprojekt Praktiknära forskning i samverkan mellan universitet och skola

Projektets syfte är att klargöra hur lärares arbete med planering, genomförande och uppföljning av matematiklektioner, med fokus på samspel mellan naturligt språk och matematiska symboler, kan stötta elevers lärande av matematiska begrepp.

Projektansvarig

Malin Norberg
Universitetslektor, forskare
E-post
E-post
Telefon
090-786 80 79

Projektöversikt

Projektperiod:

2024-10-01 2025-12-31

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik, Teknisk-naturvetenskaplig fakultet

Forskningsområde

Matematik, Utbildningsvetenskap

Projektbeskrivning

Centralt inom matematik är användning av olika uttrycksformer (t.ex. språk, symboler, bilder) oavsett teoretiskt perspektiv. Vi vet dock att elever har svårt att hantera samspel mellan uttrycksformer och det är oklart hur detta samspel kan utformas för att stötta elevers lärande av matematiska begrepp. Detta projekt fokuserar på två uttrycksformer, matematiska symboler och naturligt språk, vilket direkt kopplar till ett prioriterat område inom matematik från Örnsköldsviks kommun.

Projektets syfte är att klargöra hur lärares arbete med planering, genomförande och uppföljning av matematiklektioner, med fokus på samspel mellan naturligt språk och matematiska symboler, kan stötta elevers lärande av matematiska begrepp.

I projektet avgränsas till att studera begreppet likhet, som är ett fundamentalt begrepp inom alla matematiska områden och som är problematiskt för elever på flera skolnivåer. Likhetstecknets betydelse är också ett matematiskt innehåll som lyfts fram som ett prioriterat område av Örnsköldsviks kommun.

Projektets mål är att vidareutveckla ett verktyg som kan användas av lärare som stöd vid utformning och genomförande av matematikundervisning, med fokus på samspel mellan uttrycksformer. Projektet utgår från en första version av verktyget, då avgränsat till subtraktion på lågstadiet, framtaget i ett tidigare projekt tillsammans med Örnsköldsviks kommun, finansierat av Skolforskningsinstitutet.

Medverkande skolhuvudman: Örnsköldsviks kommun

Om ULF

ULF -utbildning, forskning och lärande - och är en verksamhet ska utveckla och pröva hållbara samverkansmodeller mellan akademi och skola vad gäller forskning, skolverksamhet och lärarutbildning.

Läs mer om ULF

Senast uppdaterad: 2025-02-05