Samspel mellan ord och symboler i matematikundervisning med fokus på lärande av likhet
Forskningsprojekt
Praktiknära forskning i samverkan mellan universitet och skola
Projektets syfte är att klargöra hur lärares arbete med planering, genomförande och uppföljning av matematiklektioner, med fokus på samspel mellan naturligt språk och matematiska symboler, kan stötta elevers lärande av matematiska begrepp.
Centralt inom matematik är användning av olika uttrycksformer (t.ex. språk, symboler, bilder) oavsett teoretiskt perspektiv. Vi vet dock att elever har svårt att hantera samspel mellan uttrycksformer och det är oklart hur detta samspel kan utformas för att stötta elevers lärande av matematiska begrepp. Detta projekt fokuserar på två uttrycksformer, matematiska symboler och naturligt språk, vilket direkt kopplar till ett prioriterat område inom matematik från Örnsköldsviks kommun.
Projektets syfte är att klargöra hur lärares arbete med planering, genomförande och uppföljning av matematiklektioner, med fokus på samspel mellan naturligt språk och matematiska symboler, kan stötta elevers lärande av matematiska begrepp.
I projektet avgränsas till att studera begreppet likhet, som är ett fundamentalt begrepp inom alla matematiska områden och som är problematiskt för elever på flera skolnivåer. Likhetstecknets betydelse är också ett matematiskt innehåll som lyfts fram som ett prioriterat område av Örnsköldsviks kommun.
Projektets mål är att vidareutveckla ett verktyg som kan användas av lärare som stöd vid utformning och genomförande av matematikundervisning, med fokus på samspel mellan uttrycksformer. Projektet utgår från en första version av verktyget, då avgränsat till subtraktion på lågstadiet, framtaget i ett tidigare projekt tillsammans med Örnsköldsviks kommun, finansierat av Skolforskningsinstitutet.
Medverkande skolhuvudman: Örnsköldsviks kommun
Om ULF
ULF -utbildning, forskning och lärande - och är en verksamhet ska utveckla och pröva hållbara samverkansmodeller mellan akademi och skola vad gäller forskning, skolverksamhet och lärarutbildning.