Forskningsprojekt När elever försöker lösa en skriftlig matematikuppgift så ska inte deras läsförmåga vara en orsak till att de lyckas eller misslyckas. Samtidigt så inkluderas i matematisk förmåga också att kunna tolka en skriftlig matematisk beskrivning.
Syftet med projektet är att bättre förstå de komplexa relationer som finns mellan aspekter av att läsa och aspekter av att lösa matematiska uppgifter. I detta syfte ingår att försöka att skilja mellan aspekter av läsning som är irrelevanta från ett matematiskt perspektiv och aspekter av läsning som är en viktig del av matematisk förmåga. Till exempel avser vi att identifiera språkliga egenskaper hos matematikuppgifter som är speciellt viktiga när elever försöker lösa dessa uppgifter, och vi avser också att avgöra vilka av dessa egenskaper som kan sägas tillföra onödig komplexitet i uppgiften.
Denna webbplats använder kakor (cookies) som lagras i din webbläsare. Vissa kakor är nödvändiga för att sidan ska fungera korrekt och andra är valbara. Du väljer vilka du vill tillåta.