Psykiatrisk komorbiditet, smärtupplevelser och laboratoriemarkörer vid psoriasis och psoriasisartrit

Doktorandprojekt Syftet med avhandlingsarbetet är att studera psykiatrisk komorbiditet (ångest och depression) samt smärtupplevelser med hjälp av kvalitativ ansats och analys av laboratoriemarkörer. Målsättningen är att öka förståelsen kring ett viktigt område i svensk sjukvård och kasta ett ljus över vilka hinder som finns hos Pso- och PsA-patienter för att på sikt förbättra omhändertagandet av patientgruppen.

.

Doktorand

Claes Schiller
Forskarstuderande

Projektöversikt

Projektperiod:

Startdatum: 2024-06-11

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin

Forskningsområde

Folkhälsovetenskap och hälsovetenskap

Projektbeskrivning

Bakgrund

Psoriasis (Pso) är en kronisk inflammatorisk systemsjukdom med en prevalens på 2–4 % i västerländsk population vars kliniska kännetecken är rodnade upphöjda fjällande plack i huden vars symtom kan vara smärtsamma, kliande eller asymtomatiska.

Det är känt att Pso kan påverka livskvalitet och psykisk hälsa samt är förenat med komorbiditeter såsom psoriasisartrit (PsA).

PsA är en kronisk inflammatorisk ledsjukdom och räknas som en subgrupp till de seronegativa spondylartriterna. Patienter med PsA kan ha olika kliniska manifestationer såsom mild mono-/oligoartrit, destruktiv polyartrit, daktylit, entesit och spondylit. Prevalensen av PsA varierar i olika befolkningsgrupper men bedöms vara 0,2 % enligt en svensk registerstudie. Det finns ett antal studier som försökt estimera prevalensen av PsA hos Pso-patienter men resultaten har stor spridning (6–42 %).

Vanligtvis sker debuten mellan 30–35 år men insjuknandet kan även ske när som helst under livet.

Delstudier

Avhandlingsarbetet har påbörjats genom att delarbete I är publicerat och avseende delarbete II-IV har patienter med Pso rekryterats från primärvårdsområde kluster Nord (Sävar Hälsocentral [Hc], Mariehems Hc, Robertsfors Hc och Ersboda Hc) och Hud- och STD-kliniken vid Norrlands universitetssjukhus.

Delstudie I (publicerad): att analysera S100A8/S100A9 (calprotectin) och andra cytokiner i
blodet hos patienter med PsA med syfte att hitta såväl sensitiva som specifika markörer för
PsA.
Delstudie II: att undersöka förekomsten av depression och ångest hos patienter med Pso och PsA samt att identifiera associerade demografiska och sjukdomsrelaterade faktorer liksom analys om förekomsten avseende ångest och depression skiljer sig åt mellan patienter med PsA och patienter med Pso utan artrit.
Delstudie III: att undersöka cytokiner och laboratoriemarkörer hos patienter med Pso respektive PsA och analysera om det föreligger någon skillnad med eller utan samtidiga symtom på depression och ångest.
Delstudie IV: att med kvalitativ ansats utforska erfarenheter av smärta och att på ett djupare sätt förstå de smärtmanifestationer som kan förekomma hos Pso-patienter utan ledsjukdom.

Avhandlingsarbetet är i samarbete mellan enheten för reumatologi, dermatologi/venereologi och psykiatri, Norrlands universitetssjukhus, Umeå, Sverige.

Huvudhandledare

Gerd-Marie Alenius