Problemformulering och problemlösning i årskurs fem och sex
Forskningsprojekt
Detta är ett uppföljande project till "Elevers kommunikationsutveckling i ett matematikklassrum i årskurs fyra" i denna databas. Projektet avser att undersöka hur elever formulerar och löser matematiska problem.
Trots byte av lärare har denna longitudinella studie, där elevgrupper formulerar matematiska problem samt löser problem i små grupper, kunnat fortsätta. Detta vardagliga klassrumsarbete med problemformulering och problemlösning i grupp har ett analytisk fokus som även inrymmer klassrumssamtal, pedagogik och elevernas identitetsskapande.
Projektöversikt
Projektperiod:
2010-08-25 –
2012-06-15
Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet
Trots byte av lärare har denna longitudinella studie, där elevgrupper formulerar matematiska problem samt löser problem i små grupper, kunnat fortsätta. Detta vardagliga klassrumsarbete med problemformulering och problemlösning i grupp har ett analytisk fokus som även inrymmer klassrumssamtal, pedagogik och elevernas identitetsskapande.