Poliser och polisstudenters uppfattning om brottsförebyggande arbete
Doktorandprojekt
Doktorandprojektet handlar om hur poliser och polisstudenter förstår och uppfattar det brottsförebyggande arbetet. Polisernas och polisstudenternas uppfattning studeras utifrån tre områden: definition, kunskap och kultur.
Polisen ska arbeta brottsförebyggande men tidigare forskning indikerar på att det finns ett motstånd mot det. Syftet med studien är därför att analysera hur poliser och polisstudenter förstår och konstruerar begreppet brottsförebyggande arbete. Vidare är syftet att utforska deras uppfattning om brottsförebyggande arbete och deras upplevda förutsättningar för att utföra sådant arbete. Slutligen är målet att analysera deras uppfattningar genom ramverket för poliskultur och andra möjliga faktorer som bidrar till deras uppfattningar.
Projektet består av fyra delstudier som beskrivs nedan.
Delstudie 1 Brottsförebyggande arbete inom Polisutbildningen. Genom en digital enkät tillfrågas polisstudenter vid samtliga polisutbildningar i Sverige om deras uppfattning om brottsförebyggande arbete, både utifrån hur de uppfattar sin utbildning i ämnet och utifrån huruvida brottsförebyggande uppfattas vara ’riktigt polisarbete’. Syftet är att beskriva och diskutera hur svenska polisstudenter uppfattar brottsförebyggande arbete, deras kompetens att arbeta med det och hur deras uppfattning om det påverkas av utbildning och kunskap i ämnet.
Delstudie 2 Definitionen av brottsförebyggande arbete. Genom semistrukturerade intervjuer med poliser studeras hur poliser beskriver och förstår det brottsförebyggande arbetet. Syftet är att undersöka polisers uppfattning och definition av polisens brottsförebyggande arbetet.
Delstudie 3 Är brottsförebyggande arbete viktigt? Delstudie 1 visade på att polisstudenter har en polariserad uppfattning om vikten av brottsförebyggande arbete. Denna studie studerar detta närmare genom att fördjupa analyserna av de kvantitativa enkätsvaren. Syftet är att analysera hur kön, ålder, personlighet och värderingar kopplade till poliskultur kan förklara de olika uppfattningarna om brottsförebyggande arbete.
Delstudie 4 Polisstudenters uppfattning om brottsförebyggande arbete. De tidigare tre delstudierna lämnade obesvarade frågor kring polisstudenters uppfattning om brottsförebyggande arbete. I denna studie kommer fokusgrupper att genomföras för att försöka fördjupa förståelsen kring uppfattningen om brottsförebyggande arbete. Syftet är att undersöka hur polisstudenter förstår begreppet brottsförebyggande arbete, hur de förstår och talar om sin utbildning i brottsförebyggande arbete och slutligen hur de uppfattar betydelsen av brottsförebyggande arbete inom polisen.