"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Övergångar. Hur främja kontinuitet och elevers progression i naturvetenskapliga ämnen vid övergången till högstadiet?

Doktorandprojekt Syftet är att bidra med kunskap om NO-undervisning i åk. 4-6 samt hur man arbetar för att försäkra sig om kontinuitet i NO-ämnena vid övergången till åk. 7-9.

Forskningen är praktiknära och har som mål att upprätta utvecklingsprojekt i samarbete med lärare där fokus ligger på att utveckla arbetssätt för att främja elevers progression inom och bibehållna intresse för naturvetenskapen. Mellanstadiet har varit lite bortglömt i forskningen och förhoppningen är att mitt arbete ska bidra med en ökad förståelse för hur man arbetar med NO under dessa år och hur lärare själva ser på sina förutsättningar att bedriva undervisning i enlighet med styrdokumenten.

Projektöversikt

Projektperiod:

Startdatum: 2018-08-01

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Forskningsområde

Pedagogik, Utbildningsvetenskap
Senast uppdaterad: 2020-02-07