Onlinekunskap i ”slutna digitala rum”

Doktorandprojekt inom Forskarskolan inom det utbildningsvetenskapliga området (FU)

Mitt forskningsprojekt undersöker hur digitala förmågor och ämneskompetens påverkar elevers sökstrategier och informationshantering online. Jag fokuserar på hur elever använder AI-verktyg som ChatGPT, deras selektiva exponering av information på nätet, och hur detta påverkar deras epistemiska uppfattningar och arbete med naturvetenskapliga frågor. Målet är att förbättra deras sökstrategier och utveckla en starkare medborgarkunskap i naturvetenskap. Avhandlingens syfte är att undersöka hur elevers digitala förmågor ser ut och hur dessa kan utvecklas i samband med naturvetenskaplig undervisning.

Doktorand

Anna Loden
Doktorand

Projektöversikt

Projektperiod:

Startdatum: 2020-08-31

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Forskningsområde

Utbildningsvetenskap

Projektbeskrivning

Efter att ha deltagit i den digitala revolutionen inom lärandet har jag ställt många frågor kring hur denna digitala miljö påverkar elevers kunskaper. Min forskning undersöker hur digitala förmågor och ämneskompetens påverkar deras sökstrategier och informationshantering online. Ursprungligen studerade jag hur elever resonerar kring sina digitala förmågor och deras användning av Google, men nu fokuserar jag mer på deras användning av AI-verktyg som ChatGPT.

Jag vill förstå hur elever tänker kring sin selektiva exponering av information på nätet och i sociala medier, och hur detta påverkar deras epistemiska uppfattningar. Särskilt intresserar jag mig för hur elever arbetar med naturvetenskapliga frågor och kontroverser när nätet är den främsta källan för information. Genom att analysera deras navigering i digitala miljöer strävar jag efter att hitta sätt att förbättra deras sökstrategier och fördjupa deras naturvetenskapliga kunskaper. Målet är att ge eleverna verktyg att bättre orientera sig i informationsflödet och utveckla en starkare medborgarkunskap i naturvetenskap.

Forskningsfrågor:

1. Hur ser elever på sina digitala kompetenser?
  2. Hur visas elevernas digitala kompetenser i en lärandesituation?
  3. Vilka sökstrategier använder elever när de arbetar med olika typer av naturvetenskapliga uppgifter, och varför dessa?
  4. Hur resonerar de kring dessa?
  5. Hur ser lärare på elevers förmågor och utmaningar när undervisningen bedrivs mer och mer med information från nätet?
  6. Hur relaterar lärare och elever AI och ChatGPT till digital kompetens och sökstrategier?

Om forskningsfrågan (presentation på youtube)

Om onlinekunskap (presentation på youtube)

Senast uppdaterad: 2024-06-28