Doktorandprojekt
Syftet med studien är att beskriva, analysera och diskutera mellanstadieelevers erfarenheter och berättelser utav omsorg utifrån deras skolvardag. Detta kan även ligga till grund för en moralpedagogisk diskussion där betydelsen av maskulint och feminint kodade etiska perspektiv i skolan belyses.
Avhandlingen kommer att baseras på data insamlad genom observationer samt kvalitativa intervjuer med elever i årskurs sex. Följande frågeställningar har uppsatts för studien:
1. Hur berättar och beskriver elever på mellanstadiet om sina erfarenheter av omsorg?
2. Hur upplever och berättar elever om sig själva som aktörer för och mottagare av omsorg?
3. På vilket sätt berättar och beskriver mellanstadieelever sina erfarenheter av omsorg utifrån sin skolvardag?
4. Hur artikuleras könade skillnader och likheter i mellanstadieelevers berättelser om omsorg?
5. Vilka handlingar möjliga att koppla till omsorg kan observeras i mellanstadieelevers skolvardag och på vilket sätt tar sig dessa uttryck?
6. På vilket sätt kan observerade handlingar möjliga att koppla till omsorg ses i relation till genuskodade uttryck?