Firefly entangled microbes with an old unfolded letter envelope filled with yoghurt inside.

Ompröva design genom förkroppsligade matpraktiker

Doktorandprojekt Projektet utvecklar diskursen om ontologisk design genom att undersöka hur förkroppsligade matpraktiker formar och formas av de miljöer de befinner sig i. Forskningen ställer frågor om avvecklingen i skapandet av kulturella praktiker och utmanar traditionellt linjärt designtänkande genom att öppna nya perspektiv på relationerna mellan människor, varelser och planeten.

Målsättningen är att utforska hur matpraktiker formas mellan människor och icke-människor, och utmana konventionella berättelser om framsteg och utveckling. Projektet, “Airmailing Culture,” undersöker migrationen av sydasiatiska yoghurtkulturer och deras påverkan på mänskliga praktiker och ekosystem. Genom att använda en deltagande design genom forskningsmetodik, undersöker projektet hur mänskliga och icke-mänskliga interaktioner, känslor och miljöer påverkar matpraktiker, och bidrar till diskussioner om ontologisk design och att designa med mer-än-människor i framtiden.

Projektansvarig

Leena Naqvi
Doktorand

Projektöversikt

Projektperiod:

2023-08-21 2028-09-01

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Designhögskolan

Projektbeskrivning

Denna doktorsavhandling utforskar hur matpraktiker formas av sammanflätningar mellan människor och icke-människor, och utmanar konventionella berättelser om framsteg och utveckling. Projektet, “Airmailing Culture,” undersöker migrationen av sydasiatiska yoghurtkulturer och deras påverkan på mänskliga praktiker och ekosystem. Genom att använda en deltagande design genom forskningsmetodik, undersöker projektet hur mänskliga och icke-mänskliga interaktioner, känslor och miljöer påverkar matpraktiker, och bidrar till diskussioner om ontologisk design och att designa med mer-än-människor för en värld i framtiden.

Senast uppdaterad: 2024-10-03