Med företaget som förebild? Om kommunal hemtjänst i en marknadiserad äldreomsorg
Forskningsprojekt
Projektets problemställning behandlar hur den kommunala hemtjänsten förhåller sig i en kontext med konkurrens från privata utförare. Frågan är om och hur kommunerna använder strategier för att utveckla verksamheten i denna kontext.
Projektets syfte är att beskriva och förklara utformandet, mottagandet och genomförandet av strategier för den kommunala hemtjänsten inom en konkurrensutsatt äldreomsorg. Projektet baseras på empiriska fallstudier av sex kommuner där vi intervjuar politiker, tjänstemän och anställda inom hemtjänst.
Efter införandet av lagen om valfrihetssystem (LOV) har det inom många kommuner uppstått en marknad av olika typer av utförare inom hemtjänsten: Privata, offentliga och ideella. Frågan är hur kommunerna använder strategier för att utveckla verksamheten i denna kontext. Projektets syfte är att beskriva och förklara utformandet, mottagandet och genomförandet av strategier för den kommunala hemtjänsten inom en konkurrensutsatt äldreomsorg. Följande forskningsfrågor besvaras i projektet: (a) Har kommunerna utformat strategier för den offentliga hemtjänsten? (b) I fall så skett, är det ett uttryck för ett lärande i riktning mot antingen konvergens eller divergens? (c) Hur har strategierna mottagits och genomförts av personalen i verksamheterna: Kan, vill och förstår personalen själva genomförandet av strategierna?
Studien tar avstamp i litteraturen om marknadisering av äldreomsorgen. Vi menar att den litteraturen alltför ensidigt uppmärksammat privata och ideella utförare inom hemtjänsten, medan offentliga utförare ”tagits för givna” och inte studerats. För att analysera den kommunala hemtjänstens strategier används ett organisationsteoretiskt perspektiv. Mot denna bakgrund utvecklar vi en ansats som uppmärksammar kommunala strategier för den offentliga hemtjänsten i en konkurrensutsatt miljö. Strategier för verksamhetsutveckling är en förutsättning för att uppnå en god kvalitet inom den kommunala äldreomsorgen. Samtidigt finns en risk att offentlig verksamhet alltför okritiskt kopierar lösningar från privata aktörer, vilket riskerar att hota den offentliga förvaltningens grundläggande värden.
Forskningsfrågorna besvaras genom empiriska fallstudier av sex kommuner, där empiri samlas in genom kvalitativa intervjuer med politiker, tjänstemän och anställda inom hemtjänst. Dessutom analyseras relevanta dokument och handlingsplaner.