Mat och måltid i Waldorfförskolan

Forskningsprojekt Projektet syftar att undersöka och förstå hur mat och måltider ser ut i förskolor med waldorfpedagogisk inriktning runt om i Sverige.

Projektet avser att studera hur mat och måltid ser ut på waldorfförskolor, och vilka möjligheter detta har som verktyg för lärande. Då barn i waldorfförskolor allt som oftast serveras vegetarisk mat så finns det också flera hållbarhetsincitament som är av intresse, då arbetet med mat och måltid kan ses som ett sätt att arbeta konkret med hållbar utveckling. Projektet kan ses som ett bidrag till den forskning som kombinerar kostvetenskap med utbildningsvetenskap och som belyser två ringa beforskade områden, maten i förskolan i allmänhet och waldorfpedagogik och waldorfskolor i synnerhet.

Projektansvarig

Albina Granberg

Projektöversikt

Projektperiod:

Startdatum: 2023-05-01

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

Forskningsområde

Kost- och måltidsvetenskap