Mässling, påssjuka och röda hund och vaccination som riskfaktorer för multipel skleros

Doktorandprojekt I detta avhandlingsprojekt studeras seropositivitet som en riskfaktor för senare utveckling av multipel skleros med fokus på infektion av mässling, påssjuka och röda hund-virus samt vaccination mot dessa. Vidare studerar projektet om tidig seropositivitet är associerad med skador på centrala nervsystemet före MS-debuten med hjälp av serumbiomarkörer, och om seropositivitet mot dessa virus korrelerar med vissa MS-fenotyper.

I takt med att massvaccinationer mot mässling, påssjuka och röda hundvirus introducerades minskade studier av dessa virus och deras relation till MS i takt med att infektioner blev sällsynta medan incidensen av MS inte minskade. Dessutom har upptäckten av Epstein-Barr-virus (EBV) som en stark riskfaktor förskjutit paradigmet inom MS-virologi mot EBV och senare humant herpesvirus 6A. I detta projekt används uppdaterade metoder för provanalyser och möjligheten att undersöka över 40 år av standardiserade vaccinationer, samt prover från tiden före vaccinationen.

Doktorand

Jens Ingvarsson
Doktorand (tjänstledig)

Projektöversikt

Projektperiod:

2023-09-01 2028-12-31

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Institutionen för klinisk vetenskap

Forskningsområde

Neurovetenskap

Projektbeskrivning

Multipel skleros (MS) är en inflammatorisk sjukdom i det centrala nervsystemet och kan orsaka allvarlig förlust av såväl fysisk som kognitiv funktion hos patienter, vilket bidrar till omfattande medicinska kostnader för samhället. Inget orsakande agens har hittats; istället har en rad genetiska och miljömässiga riskfaktorer visat sig bidra till MS-utveckling. Dessa inkluderar virus som humant herpesvirus 6A och Epstein-Barr-virus, rökning och D-vitaminbrist. Tidigare studier har också visat på samband mellan mässling, påssjuka och röda hund-virus och MS.

I takt med att vaccinationer mot dessa virus infördes minskade studier av dem inom MS-området i takt med att infektioner blev sällsynta i utvecklade länder. Det finns dock fortfarande obesvarade frågor. Vi återupplivar detta område med hjälp av uppdaterade metoder för provanalyser och möjligheten att undersöka över 40 år av standardiserade vaccinationer, samt prover från tiden före vaccinationen, i ett stort material från ett land med hög vaccinationstäckning.

Handledare

Peter Sundström