Doktorandprojekt
I detta projekt utforskas implementering av språkpolicy i flera förvaltningskommuner för samiska språk i Sverige, med fokus på inflytande och delaktighet.
Implementering av policy är en process med många steg och flera aktörer påverkar processer och praktiker på olika sätt. Projektet syftar till att få en bild av hur aktörer som är involverad i lokala processer och praktiker av policyimplementering för samiska språk mobiliserar mot social rättvisa. Data skapas genom intervjuer med olika aktörer med fokus på erfarenheter och förståelser, etnografiska observationer och officiella protokoll från olika arenor för inflytande och delaktighet, samt foton från offentliga utrymmen var policy implementeras.
Den offentliga sektorn är enligt språklagen ansvarig för att skydda och främja de fem idag erkända samiska språken som talas i Sverige. Flera myndigheter har en roll i detta ansvar. Projektet fokuserar på några av de 26 kommuner som ingår i förvaltningsområdet för samiska språk. I dessa kommuner har samer enligt nationella minoritetslagen t.ex. rätt till äldreomsorg och förskoleverksamhet på samiska språk, och rätt att använda samiska språk i kontakter med lokala myndigheter och kommuner. Barns rättigheter till modersmål i skolan gäller i dessa områden som överallt annars i Sverige.
Projektet tar ett kritiskt perspektiv där processerna och praktikerna kring inflytande och delaktighet för samer studeras och analyseras utifrån frågor om social rättvisa, språkideologier och maktrelationer. Projektet knyter an till FN:s globala mål för hållbar utveckling nr.10 (minskad ojämlikhet) och nr.11 (hållbara städer och samhällen) där projektet fokuserar på inflytande och delaktighet för verksamheter som rör samiska språk och kulturell identitet.