Liksom ett annat uppdrag": Iscensättning av social rättvisa i musikundervisningens retorik och praktik
Doktorandprojekt
Min forskning vill kritiskt undersöka och problematisera föreställningar om sociala aspekter och social rättvisa i och genom musikundervisning för barn och unga.
Studier av musikundervisning med sociala mål, kör och orkesterprogrammet El Sistema som nyligen implementerats i den svenska kulturskolan, har delvis använts som utgångspunkt.
Projektöversikt
Projektperiod:
2014-09-01 –
2018-12-31
Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet
Utifrån en social konstruktionistisk hållning avser avhandlingen att undersöka meningskonstruktioner kring social förändring och rättvisa inom musikundervisningspraktiken i stort. Fyra delstudiers resultat kommer att diskuteras i relation till musiksociologisk och musikfilosofisk forskning inom fältet musikpedagogik. Avhandlingen har som avsikt att skapa kunskap om social rättvisa samt socialt och musikaliskt lärande i musikämnet.