Syftet med projektet är att bidra med kunskap om hur lärare ser på övergångar inom grundskolan, främst mellan årskurs 6 och årskurs 7; vilka olika förståelser av dessa övergångar konstrueras?
Tidigare forskning har visat att övergången mellan årskurs 6 och årskurs 7 är komplex med många potentiella förändringar i lärmiljön och många aktörer inblandade. Studier visar att övergången har betydelse för eleverna och kan påverka både motivation och resultat. I den tidigare forskningen har elevperspektivet fått stort utrymme, därför kommer fokus i det här projektet vara på lärarnas perspektiv.
Projektet har en didaktisk utgångspunkt vilket innebär att lärarnas konstruktioner av övergångar studeras i relation till olika teman som på olika sätt påverkar undervisningen. Några frågor som förhoppningsvis kan besvaras utifrån projektet är: Vilka olika förståelser för övergången finns hos lärare och hur relaterar dessa skillnader till exempelvis undervisningsämne och skolorganisation? Vad är allmändidaktiska aspekter av övergångar och vad är ämnesspecifikt?
Handledare: Henrik Åström Elmersjö Biträdande handledare: Kristina Ledman, Eva Leffler