Forskningsprojekt Läroböcker är en central del av matematikundervisning i hela världen och i denna studie analyseras skillnader och likheter i hur lärarhandledningar (som finns till i stort sett alla läroböcker) kommunicerar med lärarna.
Läroböcker och lärarhandledningar i matematik är viktiga för många matematiklärare i hela världen. Vilken hjälp kan lärare få från lärarhandledningar? Hur kommuniceras denna hjälp till lärarna? I den här studien analyseras lärarhandledningar från tre länder (USA, Belgien och Sverige) för att hitta svar på dessa frågor. Vi jämför också resultaten mellan de tre länderna för att se vilka likheter och skillnader som finns och om dessa kan kopplas till kulturella eller nationella traditioner. Syftet är att se om handledningarna fokuserar mer på att föreskriva vad lärare ska göra eller på att stödja lärare.
Hendrik Van Steenbrugge
Jeanine Remillard
Denna webbplats använder kakor (cookies) som lagras i din webbläsare. Vissa kakor är nödvändiga för att sidan ska fungera korrekt och andra är valbara. Du väljer vilka du vill tillåta.