Forskningsprojekt
Nu kartläggs kompetensbehoven bland mikroföretag i norra Sverige i syfte att hitta nya metoder för att hjälpa dessa företag att få ut mer av digitaliseringen.
Umeå universitet och Akademi Norr har tillsammans med Företagarna i Norr- och Västerbotten samt Åsele, Arvidsjaurs och Överkalix kommun beviljats 1 950 000 från Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling. Projektets fullständiga namn är: Kunskapsplattform för digital mognad hos företag och offentliga organisationer i glesbygd
Studier om de riktigt små företagens villkor och verklighet visar att den digitalisering som sker, främst riktar in sig på administration. Det är få företag som fokuserar på att föra in digitala verktyg i affärsutveckling eller utforma digitala affärsmodeller. Viljan att växa är dock stor, främst i mycket glesa landsbygdskommuner, men kompetensbrist och tillgång till lämplig arbetskraft som ses som de stora hindren.
Under projekttiden, som pågår till och med sista oktober 2023, kommer behovskartläggningar att genomföras bland mikro- och småföretag i norra Sveriges glesbygdskommuner. Syftet är att identifiera behov kopplade till ökad digital mognad. Projektet ska även utveckla nya typer av kunskapshöjande insatser där Umeå universitet och lokala utbildningsaktörer gemensamt driver kursutveckling och utbildningsinsatser.
Projektet är inriktat på att koppla samman den forskning som finns, inom bland annat digitalisering, digitala affärsmodeller och entreprenörsskap, med mikro- och småföretagare i landsbygd. Syftet är att sprida kunskap, "best-practice" och att öka kontakten mellan forskare och företag. Ett antal seminarier och nätverksaktiviteter ska genomföras i framförallt norra Sverige. I Åsele, Arvidsjaur och Överkalix ska projektet testa en ortsbaserad digital affärsplattform, utvecklad vid Umeå universitet bland mikro- och småföretag, i glesbygdskommuner. Syftet är att främja utvecklingen av, och öka kunskapen kring digitaliserade affärer.
Medverkande
Utbildningssamordnare Ulf Hedestig, institutionen för informatik